Annons
Annons

7 frågor och svar om D-vitamin

 Fyll på med D-vitamin i vinter

Sommaren har varit solig och fått oss att fylla på våra depåer av nyttigt D-vitamin. Men D-vitaminet räcker bara ett par månader. Så nu behöver vi hjälp för att ladda upp med detta speciella vitamin, som bland annat stärker immunförsvaret, skelettet och håller vinterdeppen i schack. Andreas ”kostdoktorn” Eenfeldt, läkare och speciallist i allmänmedicin har under flera år intresserat sig av D-vitaminets välgörande effekter.

Annons

•Vad kan jag göra för att boosta mig med D-vitamin?

– Efter september är det svårt för oss i Sverige att få D-vitamin genom solen.

När skuggan blir kortare än du själv innebär det att solen står lågt och att kroppen därmed inte längre kan omvandla strålarna till D-vitamin. Men på sommaren räcker det med att vistas i solen mitt på dagen i en dryg kvart, med hyfsat bra hud, får att kroppen ska bilda den dos D-vitamin du behöver.

• Den gångna sommaren har varit solig. Innebär det att jag kan ha lagrat D-vitamin?

– Ja, men det räcker tyvärr inte hela vintern. I stort sett alla som bor på våra breddgrader får brist på D-vitamin under vinter och vår. Det kan vara en bidragande till att influensa och förkylningar är vanliga då.

• Är det möjligt att äta vitaminrik mat i stället för att ta tillskott?

– Visserligen finns D-vitaminer bland annat i fet fisk, ägg och magra mejeriprodukter men det behövs kopiösa stora mängder för att täcka dagsbehovet. Nu kan det därför vara en bra idé att ta ett tillskott i form av tablett eller kapsel. En solresa under vinterhalvåret är förstås också bra om du har råd och tid.

•Varför är D-vitamin så bra?

– Det gör att immunförsvaret boostas vilket i sin tur minskar risken för luftvägsinfektioner. Även skelettet stärks vilket förebygger benskörhet och värk. Det finns också studier som pekar på att D-vitamin kan förhindra allergier, astma och bromsa MS (Multipel Skleros). Dessutom har det framkommit preliminära rön som visar att det kan förebygga cancer. Även nedstämdhet och trötthet under vinterhalvåret kan minska och det kan tänkas att D-vitamin hjälper kroppen att gå ned i vikt lite grann. Men D-vitamin är inget mirakelämne som löser alla problem. Det rör sig om måttliga men positiva effekter.

• Finns det trots allt några människor som ska vara försiktiga?

– Ja, människor som lider av några och mycket sällsynta sjukdomar, exempelvis vissa tumörer, bör undvika D-vitamin.

•Finns det risk att överdosera?

– Nej, det är extremt sällsynt och händer i princip aldrig.

•Hur ska jag välja rätt tillskott av D-vitamin?

– Det finns många bra preparat i hälsokostaffärer. Att satsa på oljekapslar kan vara en fördel eftersom fettet i oljan hjälper kroppen att ta upp D-vitamin lite extra.

 Av Gertrud Dahlberg Foto Thinkstock

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…