Annons

Annons

Så går vi vidare efter attentatet i Stockholm – 4 tips från psykologer

Efter attentatet i Stockholm känner många oro, ångest och rädsla inför nya dåd. I veckans "Kropp och Själ" i P1 gav psykologerna Anna Kåver och Gerhard Andersson råd som kan hjälpa dig att gå vidare. "När man är mitt uppe i händelsen kan man få en undergångskänsla", säger de i programmet.

Veckans Kropp och Själ i P1 behandlade terrordådet på Drottninggatan, en händelse som självklart sätter sina spår bland de drabbade. Men också hos människor som inte var där.

Bild: IBL

Det är lätt att känna oro och ångest, sekundärångest, genom att läsa om allt som hänt. Många känner också oro för att något liknande ska hända igen.

Annons

I radioprogrammet diskuterar psykologerna Anna Kåver och Gerhard Andersson ämnet och ger även råd kring hur du ska gå vidare.

Här är fyra saker att tänka på:

1. Våga stanna i känslorna – ett tag

Att känna sig gråtfärdig och så rädd att nackhåren reser sig flera dagar efter dådet är ingenting konstigt. Ett terrordåd är en omvälvande händelse som påminner om vår utsatthet på ett extremt sätt.

– Man måste rida ut stormen. De allra flesta som är med om hemska saker går till slut vidare och hittar någon slags mening, men en del fastnar och mår dåligt. Man måste leva igenom det ett tag, för de allra flesta lägger det sig sen, säger Gerhard Andersson, professor i klinisk psykologi vid Linköpings universitet.

2. Kom till acceptans

Attentatet blev en påminnelse om hur skört livet är. Det kan också skapa stor rädsla och oro för att något ska hända familjen, vänner och anhöriga i framtiden.

– Det finns ett svårt begrepp inom psykoterapin som heter acceptans. Det är en en klok oro som pekar på livets sårbarhet och skörhet och man är medveten om det att det konstaterar mot lyckan. Man känner att ”det är otroligt skört och jag är otroligt lycklig”, man ska inte kämpa med att få bort de här känslorna, säger Anna Kåver, legitimerad psykolog.

3. Våga leva i nuet

Ytterligare ett begrepp som psykologerna trycker på är flexibilitet.

– Man kan träna sig att ”dansa med” tillvaron. Att det kan inträffa saker som rycker folk bort från mig, det kan inträffa obehagliga saker och det kan också inträffa saker som gör mig lycklig, skänker glädje och njutning, säger Anna Kåver.

Hennes råd är att inte titta för mycket i backspegeln.

– Livet är nu och ens minnen är det man varit med om, ibland kan man blicka bakåt och tänka, ”så har jag haft det”, men nu är det så här. Man får förhålla sig lite flexibelt, säger Gerhard Andersson.

4. Låt inte oron ta över

Den som känner mycket oro och ångest och är rädd för att liknande attentat ska inträffa, bör inte låta oron ta upp hela livet. Det är därför viktigt att lära sig skifta perspektiv och fokus.

– När man är mitt uppe i händelsen kan man få en undergångskänsla och då är det bra att fokusera på något som ligger nära mig. Det kan vara något trivialt som att städa garderoben eller baka bullar. Det innebär inte att man stänger av sin empati eller flyr. Det är ett sunt beteende att skifta fokus. Man kan inte vara i det hela tiden, då krymper livet och man mår väldigt dåligt, säger Anna Kåver.

Här kan du lyssna på programmet i sin helhet:

Text: Ida Gustafsson, Femina

Läs också:

Stina Wollter om kris och sorg efter terrorattacken

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…