Annons

Annons

Så kommer du igång i höst!

Dags att fixa formen efter sommarens lata dagar. Så här hittar du en träningsform som passar just dig. Långa morgnar, slappa dagar och ljumma kvällar med vin, öl, glass, grillat, chips, jordgubbstårtor, vetelängder och strandhäng. En härlig klassisk svensk sommar. Någon som känner igen sig? Kanske har löparskorna hängt med till landet eller utomlands, men fått ligga på hyllan och vila. Fram tills nu.

Kom igang i host

Hur trevligt det än är med semester och vila, så mår vi bäst av att jämna ut de slappa dagarna med fysisk aktivitet. Vila är bra, men bara om den balanseras med att vi rör på oss. Balans är det magiska ordet.
Det är fortfarande både varmt och ljust ute nu, och ett bra tag framöver. Passa på att utnyttja det så länge det bara går. Inomhusaktiviteterna finns kvar så de kan vänta.Ta för vana att stiga upp 30 minuter tidigare än vanligt för att ta dig ut på en skön morgonpromenad. Det gör inte bara gott för kroppen rent fysiskt, utan sätter även nivån för dagen, rent mentalt. Du får egentid och en harmonisk start på morgonen. En positiv bieffekt är även såklart att du sätter fart på förbränningen. Kan det bli bättre?

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Är du sugen på att börja springa kan du varva dina promenader med lätt jogging. Var försiktig med att gå ut för hårt nu efter en lång ledighet. Skynda långsamt är bästa sättet för att undvika skador och för att hålla motivationen uppe.

Rör på dig under dagen genom att ställa dig upp vid skrivbordet, promenera runt på kontoret och ta en promenad på lunchen. Får du inte ihop något längre pass är fem eller tio minuter här eller där, så är det tusen gånger bättre än ingenting.

Passa även på att ge dig ut på kvällen. Promenera med din partner, barnen eller en granne. Kanske låna en hund. Efter din promenad kan du göra enkla övningar som utfall, armhävningar, situps, rygglyft och knäböj. Använd din fantasi. Varierad träning är alltid den bästa.

Här nedan finns en rad motionsformer som passar perfekt innan hösten tar vid på allvar. Välj & vraka!:

Simning
Du tränar: Kondition och styrka för hela kroppen på ett mycket skonsamt sätt, eftersom du är tyngdlös i vattnet, vilket är snällt mot dina leder
Passar: Dig som älskar att vara i vatten. Om du har ont i lederna eller av någon anledning har svårt att gå. Skonsam start om du är överviktig. Att vistas i vatten är lugnande för kropp och själ

Löpning
Du tränar: Kondition i allra högsta grad. Samt styrka för hela kroppen, men framförallt för bålen och benen. Mycket löpning ger också en ökad uthållighet och en ökad förbränning
Passar: Dig som vill få in nästan ”allt” under ett och samma pass. För dig som vill jobba både med den mentala och fysiska hälsan, då löpningen blir meditativ av dess monotona rörelse och man kan lätt komma in i ett flow. Skynda långsamt om du är nybörjare

Promenader
Du tränar: Kondition på ett mycket skonsamt sätt. Promenader är så kallad lågintensiv träning. Du får igång din förbränning.
Passar: Alla (som inte har några medicinska hinder) Det är en träningsform som du kan göra varsomhelst och närsomhelst och den kräver inte heller någon speciell utrustning. Det är gratis och finns precis utanför din dörr. Ta för vana att promenera vart du än ska.

Stavgång
Du tränar: Kondition på ett skonsamt sätt, precis som promenader utan stavar. Men när du lägger till stavarna börjar du även aktivera överkroppen på ett helt annat sätt, samt att förbränningen ökar.
Passar: Dig som vill ta dina promenader till en ny nivå. Det går att använda stavarna på alla underlag. Behöver du dessutom extra stöd eller hjälp med att hålla balansen när du går, är stavarna dessutom ett utmärkt hjälpmedel.

Zumba
Du tränar: Kondition, balans och koordination. Samt att vi vet att dans och musik gör oss glada.
Passar: Alla. Zumba dansas till latinamerikanska rytmer som till exempel merengue, salsa och reggeaton. Man dansar några olika steg till varje låt, så alla har chansen att hänga med, nybörjare som avancerad.

Gym
Du tränar: Styrketräning, balans, koordination och kondition
Passar: Alla som vill att sin kropp ska hålla länge. Vi behöver alla belasta våra muskler på det ena eller det andra sättet. Det är bra för vårt skelett och våra muskler samt att det är förbyggande mot benskörhet. Ju äldre vi blir desto ännu viktigare blir det här sortens träning.

Gruppträning
Du tränar: Lite beroende på vad du tränar, men oftast är det hela kroppen
Passar: Dig som gärna vill träna men har svårt med motivationen och som dessutom tycker det är trist att ta sig iväg och träna själv. För dig som behöver mycket omväxling för att inte tappa motivationen då det oftast finns massor av olika klasser att välja mellan.

Cykling
Du tränar: Konditionen och benen. Benmusklerna är vår största muskelgrupp, så här får du verkligen igång förbränningen, samt att du får en ökad uthållighet
Passar: Alla som vill komma ut i naturen på ett skönt sätt. Du kan både fincykla eller träningscykla. Använd det som ett transportmedel eller som ett träningsredskap. Cykling är dessutom väldigt skonsamt mot lederna. Framförallt om du har problem med fötterna eller knäna på något sätt. Bra komplement till annan träning.

Av Shirin Djavidi  Foto: Thinkstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…