Annons
Annons

Så skaffar du solskydd utan kräm!

Nu är det hög tid att skydda sig mot solens farliga strålar. Men är du orolig för ingredienserna i vanliga solkrämer? Får du allergier eller utslag: Det går faktiskt att skydda sig utan solkräm.

Solskydt utan kräm

Hudcancer är den typ av cancer som ökar mest, och anledningen är två. Dels reser vi utomlands och solar mitt i vintern, dels gör solkrämer att vi solar mer än vad som är nyttigt. Tyvärr är solskyddsmedel inte alls så säkra som man kan tro. Och de flesta använder alldeles för lite vid insmörjning. Tanken är att en normalstor person ska smörja in sig med 35 gram, vilket motsvarar sex teskedar. Men de flesta använder mindre än hälften av denna mängd. Dessutom är det meningen att man ska smörja in sig på nytt när man badat eller torkat sig med handduk – och det glömmer man lätt.

Annons

Strålsäkerhetsmyndigheten menar att solskyddsmedel bara ska användas som komplement, där kläder inte skyddar.
Kläder kan ha en ganska hög solskyddsfaktor, eller spf som det förkortas. Spf anger hur mycket längre tid man kan vistas i solen jämfört med om man inte hade solskydd på sig. Vill man ha ett medelhögt skydd är det 15-25 spf som gäller, medan 30-50 räknas som högt.
En t-shirt har 10 i spf, medan en bomullsblus har 50. Jenas har hela 1500. Mörkare kläder skyddar bättre än ljusa, och ett löst sittande plagg är bättre än tighta kläder.
Solstrålning delas in i två grupper: UVB och UVA. Det är UVA som gör att vi blir bruna, medan UVA tränger djupare ner i huden och gör så att den åldras i förtid.
Ett sätt att skydda sig mot strålning och stärka huden inför sommaren är att få i sig karatenoider, det vill säga gula, orangea och röda färgämnen som finns i frukter och grönsaker. Morötter innehåller betakaroten, som bygger upp hudens naturliga solskydd. I tomater heter ämnet lykopen, och det blir extra verksamt om tomaterna hettats upp innan. Ketchup och tomatpuré ät toppen i sammanhanget.
Det fina med karotenoider är att de också skyddar ögonen. Många äldre är drabbade av åldersförändringar i gula fläcken, som finns i ögat. Här är det särskilt de gula karatenoiderna lutein och zeaxantin som är verksamma. Dessa finns det gott om i spenat, grönkål, broccoli, avokado och orange paprika.

Kristina Eriksson Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…