Annons

Annons

Slipp bullmagen efter klimakteriet!

Efter klimakteriet bränner vi färre kalorier och blir lättare tjocka. Nu kan du slippa bukfetman genom att äta rätt visar forskning.

I klimakteriet händer mycket med kvinnokroppen. Bland annat blir ämnesomsättningen aningen lägre eftersom vår muskelmassa minskar lite. Vi förbränner cirka 100 kalorier mindre än tidigare, vilket motsvarar en banan om dagen. Låter inte så mycket men om man fortsätter att äta som vanligt och inte röra på sig lite mer, blir små trivselhekton till kilon. Som ofta lägger sig på oönskade ställe. Det vill säga runt magen. Efter klimakteriet får kvinnor som går upp i vikt nämligen en mer manlig fetma – vi går från päronform med hull på höfterna, till äppelform med hull på magen. Och det är dåligt för hälsan eftersom fettet då hamnar närmre våra inre organ.

Annons

– Problemet är att fettet efter klimakteriet hamnar inne i buken. Något som ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, konstaterar Caroline Mellberg, läkare och forskare vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå Universitet.
Hon är en del i den forskargrupp i Umeå som har undersökt om det med kostens hjälp går att minska risken för farligt överskottshull på magen hos kvinnor efter klimakteriet.
Deltagarna i studien fick äta enligt paleo, eller stenålderskost som det också kallas. Det handlar om rena, obehandlade råvaror. Fokus ligger på kvalitet på maten och handlar inte så mycket om proportioner.
– Stenålderskost är nog bra för alla. Men i vår studie har vi lagt fokus på om det går att reducera det dåliga fettet, det som lägger sig runt midjan.

LÄS OCKSÅ: Annika Sjöö: Min mage blev lugn med stenålderskost

Hull runt höfterna är inte lika farligt.
– Allt fett som ligger subkutant (i underhudsfettet) är snällare än fett inne vid organen. Fettet på rumpa och höfter är subkutant och fungerar främst som en energireserv, förklarar Caroline Mellberg.
Det handlar främst om att välja bra livsmedel, inte så mycket om att räkna kalorier. Det finns inget utrymme för tomma kalorier från sötsaker, snacks, snabbmat.

Resultatet av studien har enligt Caroline Mellberg fallit väl ut.
– Metoden visar samma goda resultat som mer extrema metoder att gå ner i vikt, som lågkaloridiet eller överviktsoperation, säger hon. Vi har visat att man med kostens hjälp kan få ner blodtrycket, minska risken att utveckla diabetes, och få en kraftig minskning av fett inne i organen.

Caroline Mellberg drar paralleller till ursprungsbefolkningar som än i dag lever ”stenåldersliv”.
– Där finns inte hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. De lever som jägare och samlare och har inte ens stolar att sitta på. De är mer fysiskt aktiva, jagar, sitter på huk vid elden, plockar bär. Det är svårt att ta vår ursprungskropp ur sitt sammanhang utan att den påverkas.

Varför fungerar då Paleo, på så sätt att vi lättare håller vikten och slipper bukfetma?
– Min hypotes är att man äter mindre eftersom maten man äter mättar bra, och man inte får i sin några tomma kalorier. Ett av skälen är att man äter mer protein som ökar mättnadskänslan. Det i sin tur gör att man äter mindre. Om man följer paleo-dieten är det omöjligt att äta för mycket, menar Caroline Mellberg.
För den som tycker att kosthållningen låter asketisk och tråkig kan vi berätta att det i studien ingick lite guldkant i tillvaron i form av en skvätt kaffe och lite vin.

Recept: Baka paleolimpa

Text Mia Coull Foto Shutterstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…