Annons

Annons

Så tränar du dig gladare
 – och smartare!

Motion är rena hälsokuren – för både kropp och själ. 
Ny forskning visar att du både blir piggare och 
smartare av att få upp flåset några gånger 
i veckan.

Att röra på sig ger många hälsovinster. Och du behöver inte tokträna. En 
cykeltur eller några löppass i veckan kan göra dig friskare, starkare, gladare och smartare.

Regelbunden konditionsträning är helt enkelt rena supermedicinen för hälsan, enligt forskarna.

Annons

– När man varit ute och sprungit en löprunda, dansat eller cyklat, är det vanligt att man känner sig piggare, mer klar i huvudet och kan koncentrera sig bättre. Ofta känner man sig även gladare, sover bättre och blir mindre stressad, säger hjärnforskaren Jenny Nyberg vid Centre for Brain Repair and Rehabilitation vid
 Göteborgs universitet.

Konditionsträning ökar nivåerna av endorfiner, noradrenalin, dopamin och serotonin, som aktiverar vårt belöningssystem och gör att vi mår bra. Fysisk aktivitet ökar även kortsiktigt mängden kortisol under tiden vi tränar, vilket gör att vi tillfälligt blir mer fokuserade och koncentrerade.

Gör dig smartare

Ny forskning visar att joggingturen även stärker hjärnans olika funktioner och motverkar stress och inflammationer. Man blir bättre på inlärning, problemlösning och har lättare att komma ihåg saker.

– Genom att konditionsträna regelbundet under en längre tid kan du förbättra minnet, säger Jenny Nyberg.

De positiva effekterna på hjärnan kommer när hjärtat får arbeta, pulsen ökar, man blir varm och börjar svettas, och blodet pumpas runt i kroppen.

– Det viktiga är att träna så att hjärtat kommer igång, pulsen ökar och du blir svettig och flåsig.

Hjärnforskaren Jenny Nyberg vid Centre for Brain Repair and Rehabilitation vid
 Göteborgs universitet.

Rask promenad räcker

Att springa, cykla, simma eller dansa är bra motionsformer. Men även en rask promenad flera gånger i veckan har en positiv effekt.

– För vissa räcker det. Studier på äldre personer visar att en rask promenad i 45
minuter tre gånger i veckan under ett halvårs tid gör att den kognitiva förmågan ökar.

Förutom att man blir starkare, orkar mer och skärper hjärnan, har motion många andra fördelar. Det förebygger en rad sjukdomar såsom alzheimer och demens, stärker immunförsvaret och minskar 
risken att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar, förhöjt blodtryck och diabetes.

Och bäst av allt: motion är en medicin som helt saknar negativa biverkningar!

Hjärnforskarens
 bästa träningstips!

✔ Träna kondition. Jogga, simma, 
cykla eller dansa två till tre gånger 
i veckan. Passen bör vara 30–40 
minuter; det viktiga är att du blir
flåsig och svettig.
✔ Hitta en träningsform du trivs med. Annars finns risken att träningen blir 
en stressfaktor.
✔ Se till att stimulera de nya hjärnceller 
du får av träningen. Utmana vardagsslentrianen genom att träffa nya människor, göra nya saker, uppleva 
nya miljöer, testa annan kultur och 
musik, eller bara ta en ny väg till jobbet.
✔ Överdriv inte träningen. Studier visar 
att det ökar stressen i kroppen och 
hjärnan och i stället får negativa effekter.

Tänk på att…

… motion behöver individanpassas. För en patient med psykisk ohälsa kan det räcka att första dagen bara ta på sig träningskläderna och sätta sig på en parkbänk för att nästa dag gå några meter. Därefter ökar man långsamt träningsdosen för att stärka självförtroendet och upplevelsen av framgång.

Text: Margaretha Eldh
Foto: Shutterstock

Läs också:

Charlotta, 50: Jag sprang 
mig frisk från depressionen

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…