Annons
Annons

5 livsmedel som kan ge dig ballongmage!

Besväras du av ballongmage? Här är 5 livsmedel att se upp med för att slippa svullen mage!

Svullen mage, eller ballongmage, är ett vanligt symtom som innebär att magen är uppblåst, bubblig och gör ont. Du kan vara drabbad av gaser, förstoppning eller diarré. Värst är problemet direkt efter måltid.

Annons

Så många som omkring 10-15 procent av västvärldens befolkning beräknas lida av ballongmage. Eftersom symtomen ofta uppträder i samband med intag av mat kan besvären lindras genom att äta rätt. Här är 5 livsmedel som kan ge dig ballongmage:

1. Frukt

frukt kan ge ballongmage

En del frukt innehåller mer fruktsocker, fruktos, än andra. Det gäller framför allt äpplen, päron, mango, persika och vattenmelon. Liksom kolhydrater i övrigt kan det påverka mag- och tarmfloran så att din mage svullnar upp. Besväret kallas fruktosmalabsorption och innebär att fruktosen inte kan tas upp från tarmen. Ta gärna en banan i stället.

LÄS OCKSÅ: Gallsten – 4 tecken att se upp med

2. Lök

Rödlök kan ge ballongmage

 

Både vanlig lök och vitlök innehåller oligosackarider, kolhydrater, som jäser i magen och kan ge tarmbesvär liknande de problem som bönor kan ge. Prova att ersätta löken med rotfrukter och byt ut vitlök mot andra smakrika kryddor.

3. Kolsyrade drycker

Kolsyra kan ge ballongmage

Bubblorna som finns i framför allt läsk, kolsyrat vatten och öl skapar onödig gas i magsäcken som efter större mängd gör magen bullrig och spänd. Välj en dryck utan kolsyra nästa gång så dämpas besvären.

LÄS OCKSÅ: Kristin Kaspersen: Därför väljer jag att leva glutenfritt 

4. Tuggummi

Tuggummi kan ge ballongmage

Problemet med tuggummi är dels att du kan svälja mycket luft när du tuggar, vilket gör att magen svullnar, och dels att flertalet tuggummin innehåller sockeralkolholen sorbitol som har laxerande effekt. Undvik därför tuggummi och tänk på att stänga munnen ordentligt även när du tuggar vanlig mat för att undvika att svälja luft.

5. Laktosprodukter

Laktos kan ge ballongmage

Har du stora problem med magen kan du vara laktosintolerant. Det betyder att din kropp inte kan ta upp mjölksocker – laktos – från födan på grund av att tarmslemhinnan har brist på enzymet laktas. När mjölksockret inte kan tas upp av tunntarmen hamnar det i stället i tjocktarmen vilket ger smärtor, gasbildning och diarré. Välj laktosfria livsmedel för att bli av med besvären.

Källor: Health.com, 1177.se, Apoteket.se, Fitnessmagazine.com, Vardagspuls.se m.fl.

Av Margaretha Malmgren/Allas Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…