Annons

Annons

Se upp för paddnacke och skärmögon !

Har du fått ont i nacken, tummen eller får du domningar i armen? Det kan bero på din mobil eller surfplatta.

Paddnacke

Att man kan få onda muskler av att jobba för länge vid vanlig dator har vi hört talas om förut. ”Musarm” och ”gamnacke” kan man få då – men nu har det visat sig att de nyaste apparaterna också kan ge nog så smärtsamma krämpor.
– Den här typen av skador har blivit väldigt vanliga, säger Anna Bengtsson som arbetar som sjukgymnast på träningsföretaget Sats i Hammarby Sjöstad.

Annons

Gamnacke: är en beskrivning av att man har en hopsjunken hållning och ibland en ”bula” övergången mellan nacke och rygg. Det är vanligt och inte farligt. Den här vanliga och felaktiga arbetsställningen gör att man ger snart signaler i form av ömhet, stelhet och i värsta fall långvarig värk i nacke, axlar och huvud.
Här är några tänkbara orsaker till den felaktiga ställningen:

• Du har inte fullgod synskärpa när du läser på skärmen.
• Belysningen är felplacerad eller bristfällig.
• Bildskärmen står för långt bort, du måste luta dig fram för att se tydligt.
• Bildskärmen är för lågt placerad – eller för högt

Paddnacke: är en ganska ny krämpa för dem som sitter med surfplatta eller laptop i knät.
Symtomen är ömma och stela nackmuskler, spänningsvärk i nacke och huvud, ibland också yrsel, berättar Anna Bengtsson.
– I nackmusklerna finns tätt med receptorer som skickar signaler till hjärnan var man befinner sig i rummet. Den här spänningsyrseln är inte yrsel av karuselltyp, utan mer en känsla av ostadighet och osäkerhet speciellt när man rör sig ute på gatan eller i folksamlingar.

Råd för att undvika paddnacke:
•Sitt inte med huvudet framåtböjt för långa stunder gör pauser, ändra ställning.
•Växla mellan att ha plattan på bordet och i knät. Vinkla upp den så att du kan hålla huvudet mer upprätt.
• Använd surfplatta som ett komplement och inte som ersättning för dator

Musarm: är ett samlingsnamn för smärtor i axel, nacke, i armbåge, arm, handled och fingrar. Ibland domningar i armen, som beror på nervpåverkan från nacken.
Här gäller det att se över sin arbetsställning. Prova en annan typ av mus med ”scrollerfunktion” (en liten kula som bläddrar) eller den variant som gör att man kan sitta och jobba med tummarna på en manual framför tangentbordet. Helst ska man arbeta med musen med överarmen nära kroppen, med rak handled.

SMS-tumme:  kan ge smärta som även sprider sig till andra delar av kroppen. Flera studier har gjorts på mobilanvändning, och visat att flitigt sms:ande kan ge värk i tummar, nacke, armar och händer. Tummens leder, muskler och ligament gillar inte att göra samma sak hela tiden, säger Anna Bengtsson. De reagerar med smärta.

Så här kan du undvika smärtan:
•Håll telefonen med båda händerna och använd båda tummarna när du skriver.
•Pröva att hålla mobilen med ena handen och skriva med andra handens pekfinger.
• Avlasta armarna eller håll dem nära kroppen.
•Skriv inte onödigt fort, då ökar risken för skador.

Skärmögon: kallas CVS (computer vision syndrome) eller synstress. Symtom från ögats yta, hornhinnan: det blir för torrt i ögat, känns skavigt och blir rött.
Bildskärmen ska inte stå för högt i förhållande till blickfältet, så att man tvingas hålla ögonen vidöppna när man tittar på skärmen. Då avdunstar tårvätskan för fort och ögonen får ingen ”smörjning”.

Symtom som har att göra med själva synen: Att sitta och titta på skärmen länge påverkar ögats zoom-muskel, den som gör att vi kan ställa om från att se på nära håll till långt håll och tvärtom. Den börjar helt enkelt kärva. När man tittar upp och ska se något på längre håll kan man känna sig yr och kanske se dubbelt, eller att det känns ”dimmigt”.

Så här undviker du besvär:
•Gå till en optiker och be om råd.
•Kolla om det går att förstora upp texten på skärmen.
•Genom att justera färgerna på skärmen kan bilden få bättre skärpa. Stora, mörka bokstäver på en ljus bakgrund fungerar bäst för att minska ögontrötthet.
• Blinka ofta ! Du behöver blinka 25 gånger per minut för att smörja ögonen.
• Ögonrullning en gång i halvtimmen: Luta huvudet bakåt och blunda. Rulla med ögonen så hornhinnorna får en ordentlig rundsmörjning.

Av Susanna Hauffman Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…