Annons

Annons

Se upp med dator och mobil!

Varför vi får diskbråck är högst individuellt, men kanske kan våra datorer och mobiler göra så att fler får problem i framtiden.

Annons

så slipper du diskbråck

I ryggraden ligger våra kotor staplade på varandra, ända från nacken ner till rumpan. Mellan varje kota ligger diskarna, som egentligen är broskskivor. Om vi utsätter oss för felaktig belastning under lång tid kan vi, till att börja med, få diskbuktning. Det betyder att disken buktar ut mellan kotorna. När disken buktar ut kan den trycka mot nervrötterna i ryggradskanalen, vilket gör ont. Värken kan ibland stråla ned i benet.
– Det kallas för lordos, när svanken blir för uträtad och det trycker på kotorna. Det händer till exempel när vi sitter med vår bärbara dator i knäet eller tittar i våra smarta telefoner, säger Peter Granqvist, kiropraktor vid Granqvist kiropraktik i Södertälje.

LÄS OCKSÅ: 5 övningar som hjälper dig att få en bättre hållning

När vi sitter med datorn i knäet eller vid vår telefon böjer sig ryggen nästan åt fel håll. Det normala är att vi har en svank i ländryggen. När vi sitter och tittar på skärmarna får ryggen en C-form, vilket inte är bra för ryggen. Om vi då gör det under lång tid kan det göra att kotorna klämmer och att disken börjar bukta ut, vilket i sin tur kan ge ett diskbråck.
– Men det är svårt att säga vad som egentligen orsakar ett diskbråck, för det är väldigt individuellt. Men det behöver inte vara ett svårt trauma som orsakar det, det kan vara små och repetitiva rörelser också, säger Peter Granqvist.

Ett trauma, som ett slag eller en bilolycka, kan man få diskbråck av men också om man rör sig för lite. Diskarna har ingen egen blodförsörjning, utan vi måste röra oss för att de ska må bra. Vi rör på oss, diskarna får näring och när vi sover på nätterna kan kroppen ta till sig näringen och vi mår bra.

Den som har benägenhet att få diskbråck eller ont i ryggen och dessutom börjar träna tungt kan också få problem.
– 20–25 procent av alla diskbråck är smärtfria och då är det förstås svårt att veta om man har ett. Kanske känner du bara att det känns lite konstigt i ryggen. Börjar du då träna hårt inför beachen kan det bli värre. Det beror helt på vilken utgångspunkt du har, säger han.
Men bästa rådet är ändå att röra på sig – och att få våra barn och barnbarn att göra det också.
– Vi som är lite äldre har redan en bra grund av motion. Vi gick på gympa i skolan och lekte i skogen, vilket inte dagens barn gör i samma utsträckning. Men jag tror att vi får se fler som får problem med rygg och nacke i vuxen ålder i framtiden, säger Peter Granqvist.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du gamnacke

Av Jessica Devert
Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons