Annons

Annons

Skratta dig frisk från stroke

Skrattyogan ger väldigt mycket energi. Det är träning för hela kroppen.

skrattyoga förlänger livet/ewa stackelberg

Oron minskar när du skrattar. Musklerna slappnar av och man bryter tankar som mal.

– När man tränat lite blir det lättare att se det roliga även i vardagslivet. Skrattet öppnar upp hjärnan för att tänka i nya banor, säger Lena som föddes med hjärtfel och fick nöddöpas.

Annons

– Vi var sju barn, fem av oss hade hjärtfel.

Farhågorna att hon inte skulle överleva kantade hennes barndom. När hon var 14 år opererades hjärtat för första gången men hon fick återigen opereras när hon var 36 år. Det var mycket krångel ändå med hjärtat under åren, så när hon var 44 år fick hon en pacemaker.

Men mycket lättade år 2000 då Lena började med skrattyoga.

Lena är pensionär och numera delar hon och hennes tvillingsyster Kerstin lägenhet i Stockholm. Kerstin är också med på Skrattklubben.

– Vi skrattar jättemycket tillsammans och ingen av oss har ett enda vitt hårstrå ännu!

För  tio år sedan drabbades hon av en lättare stroke, en TIA-attack och blev förlamad i vänster sida.

– Så fort jag kunde började jag träna. Jag och en manlig medpatient gick runt med våra rollatorer och skrattade i korridorerna.

– En del tittade lite snett på oss. Men när man är sjuk ska man skratta. Då läker man snabbare. Vi blev friska båda två!

-Jag har skrattat mycket även tidigare men sedan jag började med skrattyoga, skrattar jag djupare och starkare.

Skrattyoga utarbetades 1995 av dr. Madan Kataria som forskat kring skrattets positiva effekter på hälsan både i Indien och USA. 1999 kom det till Sverige. Nu finns det i över 6000 skrattklubbar i 60 länder.

Till skrattklubben i Stockholm kommer varje onsdag ett 20-tal personer. Olika övningar lockar fram skrattet och när man väl har börjat går det lättare. Alla skrattar med varandra, aldrig åt varandra.

Sofia Sjöblom i Stockholm är skrattcoach och terapeut, hon har individuell skratterapi.

-Man kan skratta åt allt oavsett hur jobbigt det är, hemska trauman och svåra problem, men ibland måste man gråta eller vara arg först, säger Sofia, som är med och stödjer personen under processen.

-Det har inget med humor att göra. Du behöver inte vara glad, du blir glad.

Fejka tills det kommer av sig själv. Om det känns helt omöjligt att skratta, sätt då en penna mellan tänderna och håll kvar den där en stund. Då gör du samma grimas med munnen som om du skrattade och det ger en positiv effekt.

-Skrattyogan ger väldigt mycket energi, framhåller Lena. Det är träning för hela kroppen, som ett lättare aerobicpass.  Är man inte van att skratta mycket och länge kan man få lite träningsvärk i början.

Av Stina Helmersson Foto: Ewa Stackelberg

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…