Annons
Annons

Slipp ryggvärken med yoga

För fem år sedan var Cecilia Hedström, 41, med om en svår ridolycka. Cecilia fick hemska ryggsmärtor och så svår värk och yrsel att hon inte ens kunde gå utan hjälp. Nu har yogan gett henne ett helt nytt liv.

Vid en hoppträning föll Cecilia Hedströms häst så illa att hon hamnade under den. Förutom en kraftig hjärnskakning flyttades flera kotor i nacke och rygg ur sitt läge och hamnade snett. Cecilia fick hemska ryggsmärtor och så svår värk och yrsel att hon inte ens kunde gå utan hjälp.
Den första tiden efter olyckan behandlades hon med starka morfintabletter. Men tack vare envishet, mod och flitig yogaträning kunde hon övergå till svagare läkemedel, och sedan ett halvår är hon nu helt fri från värktabletter. Hon har fortfarande ont i ryggen, men värken är hanterbar och hon har hittat tillbaka till en aktiv vardag igen.
Före ridolyckan jobbade Cecilia 75 % som kontorschef och 25 % som yogalärare. Nu klarar hon att jobba 75 % som yogalärare, men har sagt upp sig från kontorsjobbet.
– På grund av mina ryggbesvär gick det inte att sitta stilla framför en skärm på ett kontor. Jag behöver röra på mig så mycket som möjligt för att minska smärtan, och därför är jag så tacksam för att jag har min yoga.
Redan någon vecka efter olyckan började Cecilia träna yoga igen. Då tog hon det försiktigt, med mjuka övningar och meditation, och ökade sakta svårighetsgraden.

Annons

Smärtan lättade direkt

– När jag först började träna igen var jag jätterädd. Ryggen gjorde hemskt ont, och jag var orolig att det skulle bli ännu värre av yogaövningarna. Men det blev precis tvärtom. Nästan direkt märkte jag att smärtan lättade när jag yogade. Jag kände hur cirkulationen och energiflödet i kroppen kom igång. Det gav en naturlig smärtlindring.
Det som fungerar allra bäst för Cecilia är att växla mellan pass i mediyoga och yinyoga, som är en lugn återhämtningsyoga med långsamma rörelser. Hon upplever att yogan inte bara har lindrat hennes ryggsmärtor rent fysiskt – den har också påverkat hennes sätt att tänka kring sitt ryggonda.
– Yoga påverkar den kemiska balansen i hjärnan och höjer nivån av serotonin, som är viktigt för humöret. Jag blir glad av yogan och den får mig att fokusera på allt som är bra i mitt liv i stället för smärtan. Jag får mycket lättare att fokusera på allt jag faktiskt kan göra, i stället för det jag inte kan.
Någon mer ridning blir det inte för Cecilia, och hon måste undvika tungt arbete och tunga lyft, åtminstone än så länge. Men annars lever hon som vanligt och är i full gång.
Cecilia upplever att olyckan blev en vändpunkt i hennes liv. Trots att den var skrämmande och traumatisk skulle hon inte vilja att den aldrig hänt.
– Jag har gått från ett stressigt, stillasittande kontorsliv till en aktiv och harmonisk tillvaro. Nu är mitt liv mycket mer levande än förut!

Av Katarina Rehn Foto Gutav Gräll

LÄS MER:
Äntligen slipper jag ryggsmärtan

8 metoder för smärtlindring

Lindra smärtan snabbt

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…