Annons

Annons

Slipp deppen med motion!

Brukar du bli trött och deppig under mörka vintern, eller kanske när vårljuset kommer? Ny forskning visar att du kan bota deppen med vanlig muskelträning. Att bli deprimerad och hängig på vår-vintern är vanligt och kallas för årstidsbunden nedstämdhet, SAD.

Upp och hoppa
Att vara ute varje dag och ”tanka” ljus är viktigt, men man brukar också rekommendera träning och fysisk aktivitet. Att det ofta fungerar vet man – men hittills har ingen riktigt kunnat förklara hur och varför. Men nu har två forskare vid Karolinska Institutet visat att muskelträning kan hindra ett skadligt ämne, kynurenin, från att ta sig in i hjärnan.

Annons

– När muskler används renas blodet från det här ämnet som bildas vid stress och som är skadligt för hjärnan, berättar Mia Lindskog som forskar i neurovetenskap och Hon leder en grupp som studerar förändringar i hjärnan vid depression. Hon har gjort studien tillsammans med Jorge Ruas vid institutionen för fysiologi och farmakologi. Han leder en grupp som studerar hur muskler förändras vid träning.

– När man tränar förändras musklerna så att de blir anpassade för fysisk aktivitet. De blir bättre på att ta upp syre och får annorlunda muskelfibrer, blir uthålliga.
Jorge Ruas hoppas att forskningen kan leda till en ny sorts läkemedel mot depression, medel som skulle kunna härma de processer som sker i musklerna i stället för att gå in och påverka direkt i hjärnan . Mediciner som har mindre biverkningar än de antidepressiva läkemedel som används idag.

Men vore det inte bäst att slippa mediciner och bara försöka satsa på muskelträning och bli glad på naturlig väg?!
– Jo det är absolut att föredra, säger Mia Lindskog. Men det finns tyvärr många som av olika anledningar inte kan träna. Att bli orörlig av skada eller sjukdom leder ofta till depression. Man kanske skulle kunna hjälpa dem om vi hittar ett sätt att påverka det här systemet.

Mia Lindskog tycker att studien ger ännu en anledning att vara ute och röra på sig så mycket som möjligt, och så kraftigt som man bara orkar. För musklerna behöver
– Ut och spring, ta i lite mer än du brukar! Men om du inte vill träna löpning eller jogging – gör något annat som får upp flåset och gör att du svettas lite. Cykla, raska promenader, skidåkning, skridskor, ett par gympapass i veckan. Det viktiga är att välja en träningsform som du gillar så mycket att du gärna fortsätter.

 Av: Susanna Hauffman Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…