Annons

Annons

Passa på att smygträna i sommar!

Blir det lite si och så med träningen under sommaren? Ingen fara, det finns gott om chanser att smyga in motion i semesterlivet.

Passa på att pussla in träning under sommaren.

• Simning
Sommardoppet är ett perfekt tillfälle för smygträning. Trampa vatten några minuter eller ta en simtur.
– Simning får hjärta och lungor att arbeta. För många med ledbesvär är simning väldigt bra eftersom det avlastar lederna, säger Jacqueline Östlund, personlig tränare på Totum Fitness i Göteborg.
Bröstsim tränar främst överarmar, axlar, lår och övre delen av rygg och bröst. Våga leka och variera dig i vattnet – simma snabbt och långsamt, med stora kraftfulla simtag eller med mindre och snabbare.
– På så sätt får du upp pulsen och aktiverar musklerna på olika sätt, säger Jacqueline Östlund.

Annons

Ungefärlig förbränning: Bröstsim 30 minuter = 230 kalorier (om du väger 75 kg)

• Rodd
En tur på sjön med ekan kan både vara rofylld och ge träning. Rodd innebär styrketräning för hela överkroppen. Ökar du takten är det lätt att få upp pulsen och få bra konditionsträning.
– Spänn bålen och ro med kraftfulla tag för störst effekt, säger Jacqueline Östlund.

Ungefärlig förbränning: 30 minuter i pulshöjande tempo = 250 kalorier (om du väger 75 kg)

• Gräsklippning
Med den traditionella ”handjagaren” kan gräsklippningen bli ett riktigt tufft träningspass, både konditions- och styrkemässigt. Men även med en bensindriven gräsklippare kan trädgårdsarbetet vara nog så utmanande.
– Tänk på att spänna magen så att du får en stark hållning, sänk axlarna och försök att hämta kraften från din egen motor – rumpan och baksidan låren. Gå med bestämda och starka steg, säger Jacqueline Östlund.

Ungefärlig förbränning: 30 minuter (ej självgående gräsklippare) = 220 kalorier (om du väger 75 kg)

• Bärplockning
Ta en korg och ge dig ut i skogen. Jakten efter bär eller svamp tränar såväl styrka, kondition och balans.
Gå inte framåtböjd när du plockar, det belastar ryggen.
– Böj i stället på benen och sätt dig på huk. Är det svårt eller smärtsamt, sätt då knäna i marken så du slipper stress för ländryggen, säger Jacqueline Östlund.
Varje gång du plockar ett bär och sätter dig ner i sittande ställning tränar du låren och rumpan.
Växla tempo om terrängen tillåter – det är perfekt för konditionen.

Ungefärlig förbränning: 60 minuter = 260 kalorier (om du väger 75 kg)

• Cykling
Cykeln är ett härligt transportmedel på sommaren. Välj cykeln framför bilen till stranden, affären eller grillkvällen hos vännerna.
Cykling är relativt skonsamt för knän och leder och kan utföras av de flesta. Det stärker benen och kan få hjärtat att pumpa i gång ordentligt. Om du ändå ska till stranden och bada, varför inte ta i lite extra och låta svetten lacka?
– Som med allt är det bra att variera sig. Cykla i intervaller mellan exempelvis lyktstolparna eller våga lägga i en högre växel och få lite extra motstånd för benen, säger Jacqueline Östlund.

Ungefärlig förbränning: 30 minuter (ca 20 km/h) = 320 kalorier (om du väger 75 kg)

• Promenader
Underskatta aldrig en promenad, även om den är kort. På sommaren är det varken mörkt, snöigt eller isigt, så passa på att använda benen i stället för bilen. Vill du få ut det mesta av promenaden gäller det att höja tempot och låta hjärta och lungor arbeta.
– Sträck på dig, spänn magen och pendla med armarna, säger Jacqueline Östlund.
Att använda gångstavar ger variation för kroppen. Dessutom bränner det mer kalorier.

Ungefärlig förbränning: 30 minuter i normalt tempo = 155 kalorier (om du väger 75 kg)

Av Kajsa Sundin Foto Shutterstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…