Annons

Annons

Träningsformen som får dig att må bättre under klimakteriet

Kvinnor i klimakteriet som tränar regelbundet har mindre besvär med vallningar, får bättre humör och ökad livskvalitet. Men det ska vara rätt slags motion.

Fysisk aktivitet i övergångsåldern bör innehålla både konditions- och styrkemoment för att förebygga benskörhet, hjärt-kärlsjukdom och minska risken för vallningar och svettningar, urininkontinens samt för att bättra humöret.

Annons

Mats Hammar, professor i obstetrik och gynekologi i Linköping, har i många år forskat kring olika metoder att behandla och lindra klimakteriebesvär. Bland annat träning och motion. I ett par studier har han och hans medarbetare visat att kvinnor som tränar upplever mindre övergångsbesvär.

Ökad livskvalitet

En studie inleddes hösten 2013 och är nyss avslutad. Där lottades kvinnor med värmevallningar och svettningar mellan att börja styrketräna under ledning av en fysioterapeut, eller att inte ändra sina träningsvanor.

– Den studien baseras på en tidigare mindre undersökning där man fann mindre vallningar hos kvinnor som tränade regelbundet. Antalet vallningar minskade och livskvaliteten ökade hos kvinnor som började träna regelbundet. I andra undersökningar har man också sett att humörproblemen lindras.

– Med vår nyss avslutade studie hoppas vi kunna bekräfta goda effekter av styrketräning.

Styrketräna hemma med smarta prylar från vår shop!

Varför träningen har den här effekten är inte riktigt klarlagt, men man vet att träning bland annat ökar bildningen av betaendorfiner, som forskarna tror stabiliserar termostaten i hjärnan.

Styrka och flås

Den termostat som i klimakteriet hamnar i obalans och gör så att vi svettas och fryser om vartannat. Teorin är att kvinnor som tränar och är fysiskt aktiva inte påverkas lika mycket av att östrogenet minskar, eftersom betaendorfinerna kan kompensera för bortfallet.

– Det handlar om att hålla igång de stora muskelgrupperna. Det skickar signaler upp till hjärnan som ökar sin bildning av endorfinerna.

– Det finns ingen garanti för att alla kvinnor som tränar blir helt fria från värmevallningar, säger Mats Hammar. Men de allra flesta upplever nog ett bättre välbefinnande så det är värt att pröva.

Av Susanna Hauffman Foto: Shutterstock

Toppa din klimakterieform och få en nytändning!

Häng med på nya webbkurs ”Klimakterieguiden – glad, stark och sexig!”

Kursen innehåller

  • Kompletta menyer med klimakteriesmart mat – 41 recept!
  • Lätta träningsprogram som passar alla
  • Effektiva avslappningsövningar
  • Skönhetskurer för hår och hy
  • Lusthöjande idéer
  • Fakta, expertråd från läkare och massor med tips
  • Tankeknepen som höjer humöret
  • Kom igång-schema för 2 veckor

Efter kursen har du fått en ny livsstil som kommer att förändra resten av ditt liv.

Artikeln publicerades först på Allas.se.

 

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…