Annons

Annons

Var tredje svensk sover dåligt

Alltid trött? Var tredje svensk har sömnproblem. Ökade krav och mer stress gör att vi sover allt sämre.

Sedan tidigare är det känt hur viktig djupsömnen är för kroppen och hjärnans återhämtning. Djupsömnen är en av de faser som vi går igenom när vi sover – de andra är lättsömn, mellansömn och REM-sömn (som betyder rapid eye movements, det vill säga att ögonen rör sig under denna fas). Alla dessa faser återkommer flera gånger under natten.
Under djupsömnen bildas tillväxthormoner som reparerar kroppens organ – inklusive hjärnan.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Därför är det så viktigt att man får en god nattsömn – för det här är en fas av sömnen som du inte kommer in i när du bara tar en tupplur mitt på dagen.
Ny svensk forskning visar också att de effekter som uppstår efter en natts sömnlöshet kan liknas vid de som uppstår efter en hjärnskada.
Men även om man är medveten om hur viktig sömnen är för vårt välbefinnande, så kan det vara så svårt att slappna av och slumra in. Ofta är det mycket som mal i hjärnan som man inte kan sluta tänka på.
Om man hamnar i en sådan situation ska man inte ligga kvar i sängen. Gå upp i stället och hitta på något annat! Om du dricker ett glas mjölk eller läser en stund så bryter du tankemönstret och då kan du gå och lägga dig igen. Hjärnan går nämligen gärna i samma hjulspår, och om den förknippar sängkammaren med oro och sömnlöshet, då triggas den samma stund du lägger huvudet mot kudden.
Ett annat tips är att tanka sömnhormon under dagen. Ja, du hörde rätt. Om du är ute och går i solen så ökar mängden serotonin i hjärnan. Detta må-bra-hormon omvandlas till melatonin, det vill säga sömnhormon, när det blir mörkt ute.
Sedan länge är det även känt att dåliga sömnvanor sänker immunförsvaret och orsakar både diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Det finns alltså all anledning till att finna ro när du går och lägger dig.
För många med svåra problem är kanske sömntabletter enda räddningen, även om dessa ökar risken för fallolyckor och besvär med minnet.

 
Av Kristina Eriksson Foto Thinkstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…