Annons

Annons

Vill du fimpa?

Nu ska mobilen hjälpa dig att sluta röka. Nytt år, nya löften och nya vanor. Ett av de svåraste besluten är att sluta röka - och sedan ska löftet hållas. Men med en mobilapplikation blir det mycket roligare.

sluta roka
Det är ungefär en miljon människor i Sverige som dagligen riskerar sin hälsa genom nikotin och de 8 000 andra farliga ämnena som finns i cigaretter. Eftersom vi ändå är duktiga på att inte röka så ser regeringen ljuset i tunneln och jobbar med att vi ska bli helt rökfria.

Annons

– Vi hoppas på att få bort cigaretterna synligt från butikerna och till våren så kommer det varningsbilder på paketen. Men du kan ha ditt eget Tobacco Endgame och fasa ut cigaretterna tills du slutat helt, säger Ann Post, tobaksavvänjare och driftsansvarig för Sluta röka-linjen.
Hon tänker att eftersom strömningen i samhället leder mot att vi fasar ut cigaretter så ska man använda det till sin fördel. Surfa på den rökfria vågen och ta hjälp av det som bjuds runt om kring oss. Det första att göra är att ta beslutet och att ta det på allvar. Att använda sig av tuggummi och plåster hjälper ofta riktigt bra om man använder det på rätt sätt.

PRATA MED LÄKARE

– Det är ett stort beslut och man kan behöva hjälp. Gå till din vårdcentral och prata med en läkare, där kan du förvänta dig att få personligt stöd och råd om nikotinläkemedel och andra metoder, säger Ann Post.

Ett bra sätt att få hjälp och support på digital väg är att använda sig av en app, genom så kallad gamification. Det är appar där du knappar in hur mycket du röker och sedan hur mycket du fasat ut cigaretterna. Du får veta hur mycket pengar du sparat och hur många dagar du varit rökfri. Och det är bra att hitta något annat att göra för att bryta vanan att röka.
– Man behöver nya vanor. Kanske möblera om hemma så du inte sjunker ner i favoritfåtöljen och röker? Gamla vanor triggar gammalt beteende så det måste man bryta. Att sysselsätta sig är också bra och att motionera är bäst. Det fungerar bäst mot suget, det tar bort oron och irritabiliteten som kommer när du ska sluta röka, säger Ann Post.
Ett annat bra tips är att äta mat oftare.
– Att hålla blodsockerhalten jämn i blodet är viktigt för annars mår man inte så bra och då är det lätt att ta till cigaretterna igen. Så ät tätare måltider och speciellt viktigt är frukosten så man får upp halten blodsocker direkt på morgonen, säger Ann Post.

Sluta röka-appar:

Rökfri, Vårdguidens app:
Du får ange startdatum för att sluta och hur många cigaretter du vanligtvis röker sedan räknar appen ut hur många cigaretter du skippat och vad du kan köpa för pengarna du sparat. Du har en virtuell coach och du ser hur din hälsa förbättras.

Nicorettes app
I appen anger du varför du ska sluta röka, vilka mål du har och du får förslag på hjälpmedel under tiden. Det finns spel för att avleda dig då suget kommer och en önskelista där du skriver i vad du vill göra för alla pengar du sparar.

Gå in på www.slutarokalinjen.se för mer information.

Av Jessika Devert Foto Shutterstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…