Annons

Annons

10 byten till glutenfritt

När man ska bryta invanda mönster behöver man en handfull nya genvägar i köket. Här är en smidig snabbguide för dig som är nybörjare.

Kolla noga vad dina frukostflingor innehåller!

Buljong
Det fnns glutenfria alternativ, men läs innehållsförteckningen noggrant om du har celiaki. Bäst – och godast! – är att koka egen buljong.

Annons

Flingor
Flingor görs ju ofta av majs, men innehåller vanligtvis även maltextrakt. Välj särskilda glutenfria flingor och müsliblandningar, eller gör din egen müsli.

Gröt
Koka gröt på fingor av 100 % ren havre, quinoa, hirs eller bovete.

Gilla Året Runt på Facebook

Knäckebröd
Köp glutenfritt fröknäcke eller baka själv enligt glutenfria recept.

Kryddmixer
Det finns glutenfria alternativ, men läs innehållsförteckningen noggrant om du har celiaki. Bäst är att blanda egen.

Kött & chark
Tänk på att blandade produkter som korv, blodpudding, leverpastej osv ofta kan innehålla gluten. Läs noga på innehållsförteckningen.

Mjöl
Välj färdiga glutenfria mjölmixer eller naturligt glutenfritt majsmjöl, rismjöl, durramjöl, teffmjöl, bovetemjöl osv. I stället för gluten i bröd (som ger elasticitet, fluffighet och binder ihop brödet): använd fiberhusk eller pofiber.

Pasta
Välj glutenfri pasta baserad på t ex majs eller ris.

Redning
Använd potatismjöl eller majsmjöl som är naturligt glutenfritt.

Ströbröd
Det finns glutenfria ströbröd att köpa i mataffärerna. Du kan också göra eget ströbröd av glutenfritt bröd. Du kan även använda t ex kakao, kokos eller cornfakes (kolla att de är glutenfria!) när du behöver bröa en form.

Text: Sofia Antonsson, leg dietist
Foto: Shutterstock

Läs också:

7 tecken på att du kan vara glutenintolerant
Därför mår vissa bättre av glutenfritt trots att de inte har celiaki


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…