Annons

Annons

10 kändisars hemliga hälsotips

Lata dig, frossa i vattenmelon och le mycket! Det är bara några knep för att må bra i sommar. Här ger 10 svenska kändisar sina bästa hälsotips !

Yvonne Ryding tipsar om hälsa.

Oavsett vad du gör i sommar så finns det massor med saker som du kanske inte gör. Här får du nya roliga, spännande och fyndiga tips från 10 personer du kanske känner igen.

Ann Westin, ståuppkomiker:
Våga lata dig! Det är himla skönt att ligga i solen och känna värmen men  ändå sola med måtta.
Promenera! Jag har själv blivit ordinerad 20 minuters promenad varje dag och det är ju inte så blodigt och speciellt skönt nu när det börjar bli varmare, simma är också väldigt skönt.
Fixa picknick när sommaren kommer. En filt, vänner, god mat och njut i solen!

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Mi Ridell, skådespelerska:
Sträck på dig! När vi sträcker på oss tror kroppen att vi är stolta och glada och vi får en ökad dos testosteron.
Le – vi har hört det förut! Leendet är universellt och smittar oerhört snabbt. Om du inte känner dig glad, sätt en penna i mungiporna och vips tror kroppen att du är glad och du får en dusch må-bra-hormoner.
Sluta sura – den sura minen smittar också. Spegelneuronen hos oss människor är stark, men går att lura. Fake it til you make it!

Susanne Hellman Holmström, kattexpert:

Lämna in dig själv på service! Stanna upp i livet och gör något som gör dig glad och lugn. Det kan vara att gå på massage, åka i väg med sin partner eller bästa väninnan en helg och uppleva något som man längtat efter. Boka in dina “servicedagar” i din almanacka för hela året, dra ett stort streck över dessa datum så kan du inte boka in jobb då.
Se till att med jämna mellanrum stanna upp i livet och gör något som gör dig glad och lugn. Själv boostar jag mig med ny energi när jag sitter på hästryggen i vår vackra bokskog i Hörby. Doften, skogen, fågelsången och min fina häst gör mig lugn, harmonisk och medveten om nuet.

Yvonne Ryding, entreprenör, fd Miss Universum:
Huden ska också må bra och se hälsosam ut i sommar! Bästa sättet är att peela huden och få bort det översta döda hudcellslagret så att nya hudceller får komma upp till ytan fortare. Man skulle kunna kalla det för ett motionspass för huden.
Ta en promenad eller ett motionspass på morgonen och gör dig sedan en smoothie på frukt och bär du gillar. En bra start på långa sommardagar!

Fredrik Paulun, hälsoexpert:
Se till att utnyttja att det är säsong för vattenmelon, körsbär, granatäpple och många andra underbara söta och nyttiga frukter. Kylskåpskall vattenmelon är ett bra alternativ till läsk och glass, och det är bara nyttigt!
Ät mat med mycket folsyra, t ex ägg, spenat, rödbetor och apelsin eftersom UV-ljuset från solen bryter ner folsyran och befinner du dig i solljus ökar behovet.
Ha alltid kallt vatten i kylen, gärna smaksatt med gurka, så att du allt har lätt att hålla vätskebalansen på ett trevligt sätt.

Karin Adelsköld, komiker:
Jämför inte din sommar med någon annans sommar. Att spana in andra ger en ofta skuldkänslor och dåligt samvete. Alla kommer alltid göra bättre, roligare, sportigare saker än du. Ta semester från vad alla gör och säger och utgå bara från vad du och din familj mår bra av.
Åk norrut. Att ta inlandsbanan upp norr och bo på ett fjällpensionat är gudomligt mysigt och vackert. Och kostar bara en tiondel så mycket som att svettas på en strand på Mallis.
Hångla mer. Det är inte så himla lätt att få till det när man bor i en alldeles för liten stuga eller man känner pressen av att man ska semestersex. Hångla istället! Dra med din partner, sätt er på en bänk och kyss varandra i sommarnatten. Behåll sen känslan. Det kan räcka ända in i vintern.

Ann Wilson, domare i Let´s dance:
Solens strålar i kombination med naturens gröna skapar kraft och energi. Dra nytta av det genom promenader eller löprunda och ta gärna med barnen så de får ett naturligt förhållningssätt till motion och träning. Det finns inget som ger mer kraft än det om du inte dansar förstås!

Lotta Bromé,radiopratare:
Jag rekommenderar grönt vin. Det har oftast låg procenthalt typ 6 procent, är ofta lite porlande och funkar bra heta sommardagar – och det är både svalkande och känns festligt!

Pekka Heino, programledare, Gokväll:
Ta vara på vardagsmotionen. Gå i trappor istället för att åka hiss. Cykla istället för att ta bilen (när det går). Att inte tänka ”jag måste till GYMET för att träna”, för det måste man inte alls. Möjlighet till träning finns överallt. Och all träning är bättre än ingen. Och så maten. Än är det ena farligare eller nyttigare än det andra. Allting med måtta och så varierat som möjligt, tror jag är bäst!

Jessika Devert FOTO: IBL-AOL, TT, Scanpix, Sjöberg bild

 

LÄS MER:

99 fantastiska hälsotips

Yvonne Rydings bästa hälsotips


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…