Annons

Annons

12 tips för att minska risken för fallolyckor

Fall är den olyckstyp i Sverige som orsakar flest akutbesök, inläggningar på sjukhus och dödsfall. Men det finns sätt att minska risken för att ramla.

Halkskydd 
i badkaret eller duschen är ett sätt för att minska risken för att trilla. Foto: IBL/Shutterstock

Varje år faller 70 000 svenskar så illa att de behöver vårdas på sjukhus. Drygt tusen av dessa dör till följd av sina skador. Vem som helst kan ramla omkull när som helst, men risken för fall ökar med stigande ålder. De allra flesta som ramlar är 60 år och äldre. Nedsatt syn och rörelseförmåga är faktorer som ökar risken för fall.

Annons

Sedan 2016 har Socialstyrelsen haft i uppdrag att informera om fall, konsekvenser av fallolyckor och vad man kan göra för att undvika att ramla.

Gilla Året Runt på Facebook

– Vår informationssatsning Balansera mera vänder sig i första hand till äldre, men även till anhöriga, berättar Harriet Wennberg, kommunikatör på Socialstyrelsen.

Med stigande ålder minskar de muskler som kompenserar och korrigerar så att vi står stadigt. Förmågan att räta upp kroppen och balansera avtar också.

– Om du har bra balans och muskelstyrka kan du lättare parera ett fall. Dessutom minskar risken att du skadar dig allvarligt om oturen skulle vara framme och du faller omkull, säger Harriet Wennberg. Här är 12 smarta tips som minskar risken för fallolyckor och skador!

Minska fallskadorna – 12 tips!

1. Motionera regelbundet och träna balans och muskelstyrka.
2. Använd stadiga och bra skor, både ute och inne.
3. Se över dina mediciner. Vissa läkemedel kan göra dig trött och påverka din balans.
4. Kontrollera din syn och hörsel regelbundet. Problem med syn 
och hörsel kan påverka både balans och koordination.
5. Använd rätt glasögon – läsglasögon är bra vid läsning men försämrar avståndsbedömningen 
när du är uppe och går.

6. Ät och drick rätt. För lite vätska kan göra dig yr och ostadig.
7. Undanröj uppenbara risker i hemmet, exempelvis höga trösklar, lösa sladdar och dålig belysning.
8. Använd en nattlampa som lyser upp vägen till toaletten.
9. Skaffa stolar med armstöd, om 
du har svårt att resa dig.
10. Lägg alltid telefonen bredvid 
dig så att du slipper rusa upp när det ringer.
11. Säkra badrummet. Våta golv är hala golv. Satsa på halkskydd 
i badkaret eller duschen.
12. Ta hand om dina fötter. Problem med fötterna kan påverka balansen.

Källa: Socialstyrelsen.se och 
dinsakerhet.se.

Vanligaste 
olyckorna i hemmet:

1. Fallskador.
2. Kvävning.
3. Klämning, skärskador 
och stick.
4. Förgiftning.
5. Brännskador.

Källa: dinsakerhet.se

Läs mer här:

Balansera mera – tips och råd för att förhindra fallolyckor i vardagen, är en nationell kampanj som genomförs årligen. Kampanjen har tre teman: mat, motion och medicin. Kampanjen uppmärksammar personer i åldern 55 år och uppåt om hur man själv kan minimera risken att falla. Mer information finns på Socialstyrelsen.se/fallolyckor/balanseramera

Text: Celia Stahl
Foto: IBL/Shutterstock

Läs också:

Slipp halka på promenaden!

10 saker du behöver byta ut hemma


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…