Annons

Annons

3 misstag på semestern – som gör dig tröttare på jobbet

Tillbaka från semestern, men tröttare än du var innan du gick på ledighet? Det finns tre vanliga semestermisstag som kan sabotera ledighetens syfte – och det är enklare än du tror att gå i fällan.

Semester är till för att vi ska kunna återhämta oss, andas ut och hinna reflektera över saker som inte hinns med i vardagen. Många hittar även på roliga saker, reser och träffar släkt och vänner under sin ledighet. Trots att semester låter som något härligt och avkopplande kan vissa misstag få dig att känna dig tröttare än du var innan din ledighet.

Annons

Harvard Business Review har tagit fram tre vanliga semestermisstag som beror på att vi varvar ner på fel sätt eller har svårt att hitta en balans i livet under ledigheten.

Gilla Året Runt på Facebook

Här är misstagen du ska se upp för under din nästa semester:

1. Du blir en soffpotatis

När den sista uppgiften innan semestern är utförd trycker soffpotatisen på av-knappen. Soffpotatisens enda mål med semestern är att sträckkolla på tv-serier och film, något som i teorin kan låta avslappnande och skönt, men som i verkligheten kan göra soffpotatisen frustrerad och oförberedd på att gå tillbaka till jobbet.

Det beror på att man under semestern behöver viss tid för total avslappning, men att man även behöver tid för meningsfulla sociala interaktioner med andra, fysisk aktivitet och aktiv tankeverksamhet – alla tre saker som man inte får när man ligger i soffan med Netflix.

2. Du semesterfuskar

Semesterfuskaren tar inte semester på riktigt utan jobbar under sin ledighet. Det kan bero på allt för höga krav och att semesterfuskaren ser sin chans att komma ikapp med sådant som inte hinns med under vanliga arbetsdagar.

Problemet med att jobba under semestern behöver knappast vidare förklaring. Forskning visar att vi utan pauser och semester löper stor risk att bli utbrända. Så även om det kan kännas som en bra idé att jobba på semestern för att minska stressen när vardagen väl är tillbaka så är det en kortsiktig lösning som inte kommer att hjälpa ditt välmående på lång sikt.

3. Du är en ”workaholidayic”

En ”workaholidayic” tenderar att vara en arbetsnarkoman i vardagen, något som även påverkar semestern. För en ”woraholidayic” byts vardagens möten ut mot sociala evenemang och resor för att träffa vänner och släkt. Det blir därmed väldigt ont om tid för vila, eftertanke och egentid.

Beteendet kan bero på att man inte vill säga nej till vänner och släktingar, men det kan även bero på att vanorna från jobbet får en att fylla dagarna med saker att göra istället för att varva ner. En ”workaholidayic” känner sig ofta mer utmattad och trött när semestern är över än vad hon var innan ledigheten.

Känner du igen dig själv? Sätt upp hållbara mål och planer för din nästa ledighet och se till att prioritera din egen tid.

Foto: IBL/Shutterstock
Källor: HBR.org, Breakit

Nanna von Knorring
Artikeln publicerades först på MåBra.

Läs också: 9 tecken på att du kan ha kroniskt trötthetssyndrom

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…