Annons

Annons

5 anti-inflammatoriska drycker att starta dagen med

En bra dag börjar redan vid frukosten. För att ge dig själv bästa möjliga förutsättningar – välj en dryck med anti-inflamatoriska egenskaper. Här är fem tips!

De allra flesta människor mår bra av att dra ner på livsmedel som kan vara inflammatoriska, som spannmål, socker, mjölkprodukter och rött kött. Att välja anti-inflammatorisk mat kan därför vara ett sätt att förbättra hälsan. Ett enkelt sätt att få i sig nyttigheterna direkt på morgonen är med en dryck. Här är fem förslag.

Vad är anti-inflammatorisk kost?

Anti-inflammatorisk mat, eller IFD-kost, är mat som sägs kunna motverka sjukdomar och åkommor orsakade av inflammationer. Genom viss typ av kost går det att hjälpa kroppen att dämpa eller hejda inflammationerna. Anti-inflammatorisk mat är rik på vitaminer, antioxidanter och enkelomättat fett.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

 

Här är 5 anti-inflammatoriska drycker att starta dagen med:

1. Drick ditt kaffe svart

Flera studier har visat på det svarta guldets hälsofördelar. En långtidsstudie visade att personer som drack 1,5 kopp kaffe varje dag hade mindre risk att drabbas av diabetes än den som inte drack kaffe. Forskarna tror att det är kaffets anti-inflammatoriska effekter som ger ett skydd.

Bild: Aleksandr Khoruzhenko / Alamy

2. Välj färskpressad apelsinjuice

Ett glas nypressad apelsinjuice om dagen har visat sig ha goda effekter på hälsan. Den som dricker just ett glas om dagen tycks minska risken för att drabbas av inflammationer som ledgångsreumatism. Detta eftersom apelsinjuice är en bra källa till antioxidanter.

Men det finns en anledning att ta det lite lugnt med juicen. Juice är väldigt rik på fruktsocker. Men om din kost i övrigt är balanserad, kan det finnas all anledning att dricka ett glas juice.

Bild: Shutterstock/IBL

3. Drick granatäppeljuice

Granatäpple än en annan frukt vars juice verkar ha goda effekter på hälsan. Frukten innehåller ellaginsyra som räknas som en naturens starkaste antioxidanter.

Men det finns också anledning att vara lite försiktig med sitt intag av granatäpple. Det kan bland annat påverka effekten av vissa läkemedel, bland annat sådana som är kolesterolsänkande, skriver Dagens Nyheter.

Bild: IBL

Flera mindre studier har genomförts kring frukten hälsoeffekter. Bland annat kunde Schweiziska forskare se att maskar och möss som fick den aktiva substansen fick ett längre liv. Enligt en studie vid University of California från 2006 dämpades framfarten av prostatacancer hos patienter som drack juice från granatäpple, skriver Daily Mail.

Studierna bör dock tas med en nypa salt, säger dietisten Helen Bond till tidningen, eftersom många av studierna är gjorda på djur eller i labb. Det behövs fler undersökningar på människor för att resultaten ska kunna ge en mer rättvis bild.

4. Gör guldmjölk med gurkmeja

Gurkmeja är känd för sina anti-inflammatoriska egenskaper, sitt rika innehåll på antioxidanter och har länge använts i ayurvedisk medicin. Kryddan är därför perfekt att lägga till i sin anti-inflammatoriska kost. Tillsätt en tesked pulver av gurkmeja till en kopp värmd mandelmjölk med honung. Välj gärna ekologisk gurkmeja. Avsluta också gärna med lite peppar, det hjälper kroppen att ta upp det aktiva ämnet i gurkmejan.

Blanda gurkmejan i varm mjölk. Bild: IBL

5. Gör en fruktsmoothie

För att maxa antalet anti-inflammatoriska livsmedel är det förstås effektivt att blanda ihop dem. På morgonen passar därför en smoothie perfekt och kan i värsta fall drickas i farten.

Blanda kål, citrusfrukt tillsammans med granatäppeljuice, några vinbär och lite ingefära. Tillsätt också ingredienser som jordgubbar, banan, avokado, linfrön och lite kakaopulver.

Bild: Shutterstock/IBL

Text: Helena Sjögren
Källa: oprah.com, Allers

Anti-inflammatoriska livsmedel – och vilka du bör undvika:

Bra anti-inflammatoriska livsmedel

· Grönsaker, bladgrönsaker är toppen, liksom avokado och oliver.
· Sötpotatis.
· Sjögrönsaker, tång.
· Alla bär.
· Max två frukter per dag, undvik mango, ananas och vindruvor.
· Fisk, helst fet som lax, makrill, sill (inte inläggningar med socker).
· Skaldjur.
· Fågelkött .
· Fermenterad mat, som surkål.
· Vitlök, lök, ingefära, gurkmeja.
· Kallpressad olivolja, rapsolja, kokosolja, kokosmjölk.
· Te: grönt, rött och vitt.

Ät måttligt av dessa råvaror

· Potatis, aubergine, paprika, tomater och chili.
· Ägg.
· Baljväxter, nötter och frön.

Undvik helt eller dra ner på följande livsmedel

· Allt som innehåller gluten: vete, havre, råg och korn.
· Annat korn, som ris.
· Mjölkprodukter.
· Rött kött.
· Socker och alternativ till socker.
· Torkad frukt.
· Transfetter, solrosolja, majsolja, vindruvskärnolja (omega-6 -oljor).
· Färgämnen och smakförstärkare.
· Alkohol.

Källa: Allers

 

Läs mer:

Frossa i sommarens bär – lev längre!

4 mättande grönsaker som kan ersätta snabba kolhydrater

Ny inflammationsfri diet för onda magar

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…