Annons

Annons

5 bästa metoderna att slappna av i jul!

Svårt att ta det lugnt! Passa på i juletider att kosta på dig en massage för att uppnå den riktiga avspänningen. Här är guiden till de 5 bästa metoderna.:

Klassisk svensk massage:

Denna massage utvecklades i Sverige av Per Henric Ling, sjukgymnastikens fader, under början av 1800-talet. Musklerna bearbetas genom strykningar och knådningar utifrån specifika tekniker. Massagetekniken bygger på rörelser liknande dem som utförs inom gymnastiken och är både djupgående och stärkande för muskulaturen. Ibland används även apparater för att stimulera musklerna med vibrationer.

Annons

Bra för: Träningsvärk, och som uppmjukande generell behandling av stel och stram. Minskar svullnader och ökar cirkulationen i muskulaturen.

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med promenader – så kommer du igång

Fibromassage:

Fibromassage är en skonsam och mjuk massagemetod som både ökar blodcirkulationen, lindrar eller hindrar smärtan samt är allmänt avslappnande. Fibromassage utvecklades av den legitimerade massören Stefan Göthager. Få massagemetoder är så mjuka och själva masserandet går ut på att genom lätta strykningar och grepp lindra smärtan. Ofta används även oljor i behandlingen.

Bra för: Olika smärttillstånd, fibromyalgi, ökad kroppskännedom.

Ayurvedisk massage:

Ayurveda är en uråldrig indisk lära som handlar om att behålla och återvinna hälsan genom att hitta balans mellan de tre elementen vata, pitta och kapha, vilket innebär kropp, sinne och själ. Det finns flera olika sorters ayurvedisk massage där massagen ibland kombineras med yogaövningar. Behandlingen sker i tystnad för att uppnå inre lugn och ofta används eteriska oljor för att förhöja effekten.

Bra för: Renande och balanserande massage som ger ökad blodgenomströmning i muskler. Massagen sägs även hjälpa mot sömnlöshet, stelhet, stress, depression och huvudvärk.

LÄS OCKSÅ: Njut av lungande oljor

Thaimassage:

Thailändsk massage eller thaimassage är en gammal form av med rötter i med influenser från traditionella medicinska metoder i och sydostasien. Thaimassage kräver även viss medverkan av den behandlade själv i vissa moment. Thaimassage kallas ibland för ”yoga för den late” eftersom det traditionellt ingår en del sträckningsmoment i massagen, där massören drar i den behandlades olika kroppsdelar. Genom att man behandlar tryckpunkter på kroppen och sedan sträcker ut kroppen blir den behandlade avslappad. Behandlingen kan vara smärtsam, när massören drar hårt i den behandlades kroppsdelar.

Bra för: Ökad cirkulation, lindra smärtor och öka rörligheten i kroppen.

Hot- Stone massage

Hot-Stone massage bygger på orientalisk filosofi och går tillbaka mer än 3000 år sedan då denna massagemetod användes i det antika Kina och Indien. Metoden härstammar från den kinesiska medicinen och den japanska massagen och man utgår ifrån kroppens energibanor och meridianer. Metoden är mjuk och behandlaren använder varma stenar som läggs ut över kroppen samtidigt som du masseras med varma lavastenar. Under behandlingen används ofta aromaoljor.

Bra för: Kramper, muskelspänningar eller knutor. Stress, celluliter, nedsatt blodcirkulation.

Av Anna Horn Foto: IBL-AOP

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Året runt nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…