Annons

Annons

5 nyttiga livsmedel i säsong just nu

Att äta mat i säsong smakar mer, kostar mindre och är bra för miljön. Många av höstens råvaror ger dessutom kroppen en riktig hälsokick!

Här är 5 livsmedel som är i säsong mellan augusti och oktober som du verkligen borde passa på att frossa i.

Mat i säsong är bra för både plånboken och miljön. Och riktigt gott och fräscht förstås!

Svamp

Champinjoner, kantareller och Karljohansvamp – alla är de i säsong under hösten. Och tur är väl det, för tack vare det höga vatteninnehållet är de är kalorisnåla samtidigt som de innehåller högre proteinkvalitet än många andra vegetabilier. Dessutom innehåller de vitamin B och C  och är helt gudomliga att äta.

Annons

Men var försiktig med just champinjonerna – man kan nämligen få i sig för mycket av det goda. De innehåller fenylhydraziner som kan vara cancerogena. Att äta cirka ett hekto i månaden eller mindre är ingen fara, enligt Livsmedelsverket. Men skulle du äta den mängden en gång i veckan under lång tid finns risk för effekter på hälsan.

Läs också: Guide: Här hittar du kantarellerna

Recept: Kyckling- och kantarellgratäng

Aubergine

Äggplantan är rik på fibrer vilket har visat sig effektivt mot till exempel tjocktarmscancer, och det är dessutom bra för den som lider av förstoppning. Genom att äta aubergine får du även i dig B-vitamin som motverkar stress och är bra för minnet och hjärnfunktionen.

Recept: Auberginegratäng

Auberginegratäng

Björnbär

Den som har björnbär i trädgården är en lyckans ost. De är inte bara väldigt goda, utan innehåller även E-vitamin som stävjar infektioner i kroppen, salicylat som sägs motverka hjärtsjukdom och vitamin C och K, fenolsyror och folat.

Björnbär ska kunna minska risken för vissa cancersorter, ge huden skydd mot UV-strålning och dessutom innehåller en näve björnbär nästan hälften av dagsbehovet av fibrer.

Recept: Björnbärsglass
 med bara tre ingredienser

Kronärtskocka

Det är inte bara kronärtskockshjärtat som går att äta – även den inre delen av bladen är ätliga. Och inte bara ätliga, utan även nyttiga. De innehåller nämligen kalium och inulin som är bra för blodtrycket och tarmfloran. Kronärtskockan är dessutom väldigt kalorifattig.

Recept: Sallad med rostade kronärtskockor

Plommon

De är rika på antioxidanter, stärker skelettet och verkar anti-inflammatoriskt. De är dessutom kalorisnåla och rika på mineraler som kalium och magnesium. Tack vare sina fibrer är de också tacksamma att äta för dem med trög mage. Men det betyder också att de med känslig mage eller IBS gör bäst i att undvika denna frukten.

Recept: Plommonmarmelad!

Marmelad av plommon

Källor: Livsmedelsverket, Säsongsmat

Text: Sofia Börjesson
Artikeln publicerades först på ELLE mat & vin.

Läs också:

Maten du ska välja och undvika vid IBS

Håll dig frisk i höst – 5 livsmedel som stärker immunförsvaret

15 grönsaker i skojiga former

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…