Annons

Annons

7 nyttiga livsmedel i säsong på våren

Att äta mat som är i säsong smakar mer, kostar mindre och är bra för miljön. Här listar vi vårens nyttigaste och godaste mat – och rätterna du kan laga av dem!

1. Nässlor

Nässlor har använts mot olika sjukdomar inom folkmedicinen under århundraden. Visserligen är den ett besvärligt ogräs i våra odlingar, men också en omtyckt vårprimör i matlagningen.

Nässlor är extremt näringsrika. Bland annat innehåller de järn, karotin, vitamin A och C samt de flesta viktiga mineraler. Nässlor är därmed ett suveränt livsmedel  för att öka näringstätheten i maten och för att höja energin och orken.

Recept: 6 recept med nässlor + tips hur du lyckas

2. Makrill

Makrill är en fet och nyttig fisk som är full av omega-3, A- och D-vitaminer. Proteinet i fisken bidrar även till en god mättnadskänsla. Näringsmässigt är makrill därför en riktig vinnare.

Recept:  Omelett med makrill

3. Rädisor

Denna fantastiska grönsak är en riktig hälsobomb. Rädisor är rika på kostfibrer vilket kan lindra magproblem och ta hand om tarmarna. De är även fulla av C-vitamin och zink, vilket bidrar till att stärka immunförsvaret. Inte nog med det, rädisan har dessutom en rensande effekt och hjälper till att rensa bort gifter från levern, gallblåsan, magen och tjocktarmen.

Recept: Potatissallad med sparris och rädisor

Rädisan är en riktig hälsobomb!

4. Sparris

Med en säsong som startar i slutet av april och är över redan vid midsommar, gäller ta vara på tiden med den färska sparrisen.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Primören är inte bara ofantligt god, den har också ett lågt kaloriinnehåll och är fulladdad med vitaminer, antioxidanter och värdefulla spårämnen som magnesium, zink och selen. Dessutom innehåller sparris mängder av kostfibrer.

Recept: Sallad med sparris och varmrökt lax

5. Rabarber

Lägg rabarber på vårens suraste primör. Rabarbern har flera dokumenterade hälsofördelar. Bland annat pekar forskning på att en ingrediens i rabarbern kan bekämpa cancerceller.

Men ät lagom, rabarber är nämligen rikt på oxalsyra, som i stora mängder kan rubba kroppens upptagningsförmåga av kalcium och även orsaka njurproblem.

Recept: Snabb och ljuvligt god rabarberdessert

Rabarbern är inte bara ofantligt god – enligt forskning sägs den även motverka cancer.

6. Gräslök

Löken är faktiskt nyttigare än vad man kan tro. Den innehåller massor av proteiner, fibrer, krom, C-vitamin och flavonoider. Dessutom bidrar gräslöken till att sänka kolesterolvärdet samt håller blodsocker-nivåerna i balans. Gräslöken förhöjer smaken och passar till all sorts matlagning.

Recept: Ugnsbakad kolja med gräslökssås

7. Lax

Våren är högtid för laxen. Att äta lax regelbundet har en rad hälsofördelar. Fet fisk är nämligen inflammationshämmande samtidigt som den skyddar din kärl. Dessutom är den feta fisken bra för huden och hjälper till att bygga upp muskler för den som tränar.

Recept: Ugnsbakad lax med gurk- och äppetopping och örtsås

Lax är fullproppad med nyttigheter som omega-3.

Text: Hanna Carlsson
Artikeln publicerades först på ELLE mat & vin.

Läs också:

Klimatsmart och nyttigt – därför ska du ha bröd på matbordet

11 nyttiga livsmedel du borde äta mer av

5 nyttiga och läckra tilltugg istället för godis


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…