Annons

Annons

7 tips för att komma ihåg att dricka mer vatten

Många av oss slarvar med att hålla vätskebalansen dricker för lite vatten. Men det finns knep för att dricka tillräckligt med vatten. Här är sju tips som kan hjälpa dig på traven!

Får du i dig tillräckligt med vatten? Foto: IBL

Enkla tips för att dricka tillräckligt med vatten:

1. Märk dina vattenflaskor

Äger du inga bra vattenflaskor är det hög tid att investera i det.  Jobbar du vid ett skrivbord kan du ställa vattenflaskan på bordet på morgonen. När är dagen är slut ska även flaskans innehåll vara det.

2. Starta dagen med ett glas vatten

Innan du går och lägger dig – ställ ett fullt vattenglas vid sängen. När du vaknar morgonen efter är det första på agendan att tömma glaset. Att dricka vatten på morgonen har en rensande effekt och hjälper dessutom kroppen att påskynda ämnesomsättningen.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Sätt standarden redan på morgonen och drick ditt första glas innan frukost. Bild: Shutterstock/IBL

3. Låt telefonen styra dig

Ta hjälp av din  mobil för att få i dig mer vatten. Ställ in påminnelser eller lägg in tider i kalendern. Det finns också särskilda appar som kan påminna dig om att ta ett glas vatten.

4. Drick vatten till allt annat du dricker

Klassiska ”varannan vatten” passar bra även här. Om du dricker kaffe hela morgonen och drinkar på kvällen, se till att få in din vattenranson mellan varje dryck. Kaffe och alkohol torkar ut kroppen medan vatten höjer din vätskebalans.

Ta ett glas vatten till kaffet. Bild: Shutterstock/IBL

5. Ta en vattenpaus

Varje gång du lämnar ditt skrivbord eller arbetsstation för att gå på toaletten eller prata med en medarbetare – ta med ett glas vatten innan du återvänder till din plats. Lämnar du sällan skrivbordet är det dags att börja göra det. Se till att ta en vattenpaus, eftersom du håller uppe vätskenivån vilken motverka utmattning, huvudvärk och yrsel. Att gå en liten runda, helst en gång varje timme, är också bra för hälsan.

6. Drick innan varje måltid

Drick ett glas vatten innan varje måltid. Förutom att höja din vätskebalans så hjälper vatten även kroppen att bryta ner maten lättare.

7. Skapa en vana

Gör vatten till en del av din dagliga rutin. Ta ett glas vatten medan du tittar på nyheterna eller lagar mat. Gör vattendrickande till en vana precis som dina andra vardagssysslor.

Glömt vattenflaskan hemma? Passa på att dricka lite extra vatten när tillfälle ges. Bild: Shutterstock/IBL

Text: Hanna Carlsson, ELLE mat & vin

Läs också:


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…