Annons

Annons

7 tips på hur du får in mer bönor i maten!

Baljväxter som bönor och linser kan göra underverk för hälsan. Bland annat stabiliserar de blodsockret och ger näring åt de nyttiga tarmbakterierna.

Artikeln innehåller reklamlänkar. Läs här

Det trendigaste vi kan äta just nu är bönor. Men inte på det vis som mormor tillredde dem – söta, mosiga och till stekt fläsk – utan som en ständigt närvarande ingrediens i vår kostcirkel.

Birgitta Höglund är kock och författare till boken Låt bönor förändra ditt liv (Bladh by Bladh), en kokbok som hon skrivit tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson.

Annons

Birgitta Höglund

– Jag lever enligt LCHF där bönor egentligen inte ingår. Men jag tänkte att jag provar, eftersom de innehåller resistent stärkelse. Och sedan ett halvår tillbaka äter jag någon deciliter bönor per dag och mår jättebra, säger Birgitta Höglund.

Hon berättar att hon fått mer energi och ork, samt gått ner fem kilo i vikt som extra bonus.

– Bönor håller mig mätt, utan att höja blodsockret. Jag äter även något mjölksyrat med bönorna, som lite surkål, för att göra de goda tarmbakterierna ännu 
gladare.

Går att vänja magen

Många undviker bönor på grund av gaser i magen. Birgittas erfarenhet är att problemen brukar gå över inom någon vecka, när magen vant sig vid mer bönor än tidigare.
Bönor finns att köpa tillagade på burk och tetra, eller så kan man koka dem själv.

– De måste blötläggas först, enligt anvisningarna, innan man kokar dem mjuka, förklarar Birgitta Höglund.

Blötläggningen minskar på lektinerna, som bönor har som försvar mot parasiter, och som kan ge magknip om man inte är noga. Av samma skäl sköljer man bort spadet från köpta bönor, innan man använder dem.

För Birgittas del har bönorna i kosten haft många positiva effekter, de har även hjälpt mot hennes klimakteriebesvär och ”restless legs”.

– Bönor innehåller ju naturligt fytoöstrogen, och östrogen är ju det man får mindre av i klimakteriet och som kan göra att man inte mår bra. Jag har inte värmevallningar på nätterna längre och sover bättre. Plus att mina besvär med krypningar i benen försvunnit, jag tror det beror på bönors höga halt av magnesium.

Läs också: Varför påverkar bönor blodsockret positivt?

7 tips för mer bönor i maten:

● Ha bönor i brödbaket.
● Lägg bönor i grytor, gärna med chili och curry.
● Gör vego-biffar.
● Mosa kikärter i köttfärssmeten.
● Ha gröna ärter i smoothien.
● Panera fiskpinnar med kikärtsmjöl.
● Gör bön- och kikärtsröror och bred på mackan.

Prova  Läcker rödbetshummus eller Mexikansk köttfärssoppa med bönor och ost

Av Mia Coull
Foto: Shutterstock/IBL

Läs också:
Bönor kan skydda mot hjärtsjukdom

Dietistens guide till växtdrycker! Är de bättre än vanlig mjölk?

Varför påverkar bönor blodsockret positivt?


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…