Annons

Annons

9 annorlunda sätt att detoxa kropp och själ i vår

Att detoxa behöver inte handla om strikta juicedieter och träning på gym, men tankesättet går att använda på andra håll i livet. Här listar vi nio olika sätt att prova som gör gott för både kropp och själ.

Nytt år, nya löften och ny energi. Många väljer att inleda det nya året med mer träning, mer sömn och kanske en lite nyttigare kost.

Annons

Bild: IBL Bildbyrå

Men det går att göra en ”detox” även på andra plan i livet? Många av oss kan behöva en inre nystart och lite extra omvårdnad under vintern.

Här är nio sätt att detoxa kropp och själ:

1. Drick varmt citronvatten

En enkel vana att införa innan du äter frukost. Varmt och ljummet vatten tas lättare upp av kroppen och citronvatten kan bland annat ha en antiinflammatorisk effekt, kicka igång matsmältningen samt ge dig lite extra näring.

2. Gör en digital detox

Sugen på en rivstart? Logga ut, radera apparna och skippa sociala medier i en vecka eller två.

Gilla Året Runt på Facebook

Känner du att du inte riktigt är där kan du börja med en mjukstart. Se över dina flöden och avfölj konton som gör dig stressad istället för att inspirera dig. Ha vissa helt mobilfria tidpunkter – som vid måltider. Håll även koll på hur ofta du besöker dina appar och utmana dig själv att gå in på dem färre gånger per dag. Se också till att rensa mobilen, datorn och mejlen på allt du inte längre behöver.

Bild: Shutterstock/IBL

3. Lär dig andas bättre

Att andas är inte alltid helt enkelt som man skulle kunna tro det. Lär dig andas rätt och gör det till en vana att då och då ta ett par djupa andetag. Detta är speciellt bra vid tillfällen då du känner stressad och andningen lätt blir ytlig.

4. Rör på dig på ditt sätt

Rör på dig på ett sätt som gör dig glad! Träning ger energi och minskar stress – så länge du gör något du gillar.

Du behöver inte trängas på gymmet om du känner dig obekväm i situationen. Gå istället en promenad när solen lyser på lunchen eller dansa till bra musik hemma innan middagen.

Bild: Shutterstock/IBL

5. Meditera

Fördelarna med meditation och mindfulnessövningar är vida kända. Gör det till en av dina morgonrutiner. Du behöver inte avsätta mer än fem minuter per dag för att ta del av hälsofördelarna som kommer med avslappnings- och andningsövningarna.

6. Detoxa hemmet

Genom att ge hemmet en detox kan du även ge dig själv mer lugn och ro. Städa hemmet från grunden, hitta en sak för varje plats och ta in naturen i form av gröna luftrenande växter. Om du vill kan du prova att addera essentiella oljor med lugnande egenskaper i sovrummet.

7. Sätt upp små mål

Du behöver inte göra allt du har lovat dig själv i dag. Sätt upp små, realistiska mål för varje dag och bocka av dina mål under flera veckors, eller månaders, tid.

Bild: IBL Bildbyrå

8. Ät medvetet

Skippa socker, alkohol, friterat och färdigmat som samlar vätska och får magen att kännas svullen. Satsa istället på att äta antiinflammatorisk kost som är rik på grönsaker och fibrer och gör det på ett medvetet sätt. Se också till att äta långsamt och tugga ordentligt.

9. Gör saker du mår bra av

Gör saker som du mår bra av. Oavsett om det är att unna dig en lite dyrare spadag eller att viga en kväll åt hemmaspa, en bra film eller bara total avkoppling (utan sociala medier!) kan vara precis det du behöver. Boka in dig själv i kalendern så det verkligen blir av.

Foto: Shutterstock
Text: Nanna von Knorring, MåBra
Inspiration Byrdie, Career Girl Daily, Health

Läs också:


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…