Annons

Annons

Bevara dina sommarfötter

sommarfotter_1 Hösten närmar sig – och tiden då fötterna stängs in i strumpor och skor igen. Så här behåller du sommarkänslan i fötterna året runt.

Marie Edström är medicinsk fotvårdsexpert.

Dina släta, mjuka sommarfötter kan snart vara ett minne blott – om du inte vårdar dem. Snart stängs de åter in i sina mörka, lufttäta fängelser som bäddar för förhårdnader och fnasiga hälar.

Annons

Men det finns trick som håller dem fina hela vintern.
– På sommaren har man finare fötter eftersom man går mycket barfota. Så snart man sätter fötterna i skorna gäller det att börja underhålla dem, säger Marie Edström som är podiater, alltså medicinsk fotvårdsexpert.
Första steget mot finare fötter är att ta fram en balja med vatten.
– Ta ett fotbad som håller 37 grader, alltså fingervarmt. Tvättsåpa, gjort på tallolja, är jättebra för att mjuka upp förhårdnader. Det används faktiskt på vissa sjukhus. Havssalt är också ett alternativ, väljer man det kan man hälla lite olja i vattnet så att huden får ett bättre skydd, säger Marie Edström.

Fila inte för mycket
Efter fotbadet är det dags att torka fötterna och ta fram filen – dock ingen järnfil.
– Elektriska fotfilar har blivit jättepopulära, men en vanlig billig sandpapperfil som du köper på apotek är lika bra. Pimpsten fungerar också. Undvik att fila för mycket, det är lätt hänt att man river bort för mycket av den friska huden. Då skyddar sig fötterna genom att skapa ännu mer vävnad som skydd, menar hon.
Marie Edström poängterar att det är mycket bättre att fila fötterna ofta och lite åt gången, snarare än att ta mycket på en och samma gång.
– I stället för att fila kan man göra sin egen skrubbkräm. Ta en matsked honung och en tesked socker och skrubba fötterna ordentligt, säger hon.

Motionera dina fötter
Ett annat tips passar utmärkt för torra fötter, kanske någon gång i månaden framför teven:
– Häll rapsolja eller olivolja i en liten plastpåse. Trä den över foten och sätt en strumpa ovanpå. Då absorberar foten jättemycket av oljan, som är dokumenterat bra för torr och irriterad hud, berättar Marie.
Att ”motionerna” fötterna är heller ingen dum idé.
– Foten består av 26 ben, det gäller att få igång både dem och senorna. Fötternas motorik är inte gjord för skor. Sätt hälarna i golvet och spreta med tårna. Knip sedan ihop foten. Upprepa fem gånger. Du kan också ta upp pennor eller kulor från golvet, tipsar Marie Edström.

Av Kristina Eriksson Foto Shutterstock


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…