Annons

Annons

Därför ska du äta kall potatis

Har du potatis över efter gårdagens middag? Ät den kall! Det mättar bättre – och gynnar din tarmflora.

Därför ska du äta kall potatis

När du kokar något med stärkelse i, som potatis eller pasta, och sedan låter det svalna, bildas det resistent stärkelse som kroppen har svårt att bryta ner. Det är positivt eftersom stärkelsen fortsätter ner till de goda tarmbakterierna i tjocktarmen och ger näring åt dem.
– Resistent stärkelse minskar aptiten och har antiinflammatoriska egenskaper. Resistent stärkelse innehåller fortfarande kalorier, fast färre, då en del av dem förbränns när kroppen bearbetar dem, förklarar näringsfysiologen Rebecca Johansson.
Resistent stärkelse kan alltså ge flera positiva hälsoeffekter såsom bättre tarmhälsa och ett stabilare blodsocker, vilket är särskilt gynnsamt för diabetiker.
– Ur ett folkhälsoperspektiv äter vi både för lite fibrer och för lite resistent stärkelse. Båda dessa bidrar till att minska risken för cancer i tarmen och andra tarmproblem, förklarar Rebecca Johansson.
När vanliga stärkelserika livsmedel som potatis, ris och pasta kokas och sedan kyls ner, bildas mer resistent stärkelse.
– Därför kan en pastasallad gjord på kall, kokt pasta vara hälsosammare än varm pasta, liksom potatissallad, gjord på kokt och kall potatis, kan vara hälsosammare än en bakad, varm potatis.
Men vad händer då om man värmer upp potatisen igen?
– Då ökar effekten, men bara väldigt lite. Den resistenta stärkelsen i potatis ökar då från cirka tre procent till fyra procent. Ris och pasta på vete har väldigt liten mängd resistent stärkelse. Skulle dessa kokas och kylas, och värmas upp igen i någon maträtt, blir effekten inte så stor. De bästa källorna till resistent stärkelse är bönor och linser, där finns cirka 4-5 procent resistent stärkelse. Även kokt och avsvalnad potatis är en bra källa.
Är resistent stärkelse något nytt, eller har vi bara inte pratat om det så mycket tidigare?
– Resistent stärkelse upptäcktes inte förrän 1982. Innan dess trodde vi att all stärkelse kan smältas av matsmältningsenzymer i vår tunntarm. Nu vet vi att den resistenta stärkelsen kan stå emot en del av matsmältningen i tunntarmen och fortsätta ner till tjocktarmen för att mata våra goda bakterier.■

Mat att satsa på

Resistent stärkelse är en kolhydrat som matar goda bakterier i tarmen, och finns naturligt i många vanliga livsmedel såsom korn, havre, potatis, ris, pasta, grönsaker, vissa rotfrukter (som morötter och palsternacka), gröna bananer, bönor, frön och i väldigt små mängder i nötter. När exempelvis potatis kokas och sedan kyls ner ökar mängden resistent stärkelse.

Annons

Av Mia Coull Foto: IBL/Shutterstock

Läs också:

Nyttigt och gott! Boosta dig med energidryck

Ny studie: Vitt bröd är lika nyttigt som fullkorn

Hur ska man äta för att gå ner i vikt?


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…