Annons

Annons

De 7 värsta sakerna du kan göra om du sörjer

När du sörjer är det svårt att tänka rationellt och ofta gör man vad som helst för att bli kvitt de jobbiga känslorna. Dessa 7 saker bör du dock undvika för att få en så hälsosam sorgeperiod som möjligt.

Att sörja någon eller något är tufft, men det är viktigt att vi vågar sörja fullt ut för att till slut kunna gå vidare. Att gå igenom en sorgeprocess tar ofta tid och även om det inte finns något korrekt sätt att sörja finns det en del saker du bör ta avstånd från för att kunna läka. Här är några saker du bör vara försiktig med om du sörjer.

Annons

1. Alkohol och andra droger

Det är tyvärr väldigt vanligt att alkohol och ibland även tyngre droger används för att kunna hantera sorg. Alkohol kan i vissa fall dämpa känslorna men så fort du är nykter kommer känslorna tillbaka. Förutom att du står och stampar på samma plats finns det en risk att du skadar dig själv.

2. Överprestation

Att hela tiden försöka hålla sig sysselsatt med allt från jobb till hushållssysslor kan hjälpa i korta perioder för att få avstånd från sorgen. Men om du hela tiden sysselsätter dig kan du aldrig få tid att faktiskt sörja. Om du känner för att ligga på soffan hela dagen och bara titta på TV är det helt okej.

3. Du avskärmar dig från resten av världen

Sorg är en komplicerad process och att hela tiden ha att göra med sina egna tankar och känslor kan leda till stress och ångest. Att vara ensam och i tystnad kan vara bra, men ibland måste du få älta och få prata ut om sorgen för att du ska kunna komma över den. En psykolog kan hjälpa dig om du inte vill eller kan prata med någon vän eller anhörig.

4. Fatta stora eller avgörande livsbeslut

Efter att ha förlorat någon du älskar, oavsett om det är en vän, en familjemedlem eller en partner, kan det kännas som att du behöver en nystart. Men oftast är det smart att vänta lite innan du väljer att sälja huset, säger upp dig eller gör slut med en partner. Kanske är det rätt beslut att göra något av detta, men det är ofta svårt att tänka rationellt under tiden som du sörjer. När människor är i sorg är vi förvirrad, stressade, rädda eller överväldigade. Att fatta stora beslut på dessa grunder är inte rätt väg att gå. Fokusera på vad du behöver göra just nu för att känna dig stabil och spara livsavgörande beslut tills dina känslor har lagt sig.

5. Vara hård mot dig själv

Om du inte orkar göra saker du vanligtvis gör är det helt okej. Lär dig att prioritera och sätta mindre mål för den närmaste tiden. Du måste inte göra allt idag, det finns en morgondag med. Så småningom kommer du att återgå till normala rutiner.

6. Bortse från grundläggande behov

I början är det vanligt att aptiten blir lägre och att det är svårt att sova under nätterna. Men låt inte dessa ovanor hålla i sig för länge. Även om du inte har någon aptit, försök att få i dig små mål mat om dagen och tillåt dig att ta en tupplur mitt på dagen om du är trött.

7. Ignorera allvarlig depression

Sorg kan se ut som depression men det är inte samma sak. En viktig skillnad är att du efter en tid av sorg börjar märka att du tar små steg i rätt riktning. Om du efter flera månader fortfarande känner dig hopplös, sorgsen och nere kan det istället vara en depression. Ta kontakt med en läkare som kan ge dig rätt hjälp direkt.

Text: Thowe Wagner Larsson/Må Bra
Källa: Prevention

Läs också:

5 sätt att stötta en vän i sorg

5 saker alla borde veta om depression

Dottern Trez blev mördad: Sorgen tar aldrig slut

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…