Annons

Annons

Dessa frukter och grönsaker ska du äta råa för att må bättre – psykisk

Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen, brukar det heta. En ny studie bekräftar det gamla talesättet och hävdar att rå frukt och grönt faktiskt kan få oss att må bättre rent mentalt.

Ett rött äpple i handen.

Minst ett äpple om dagen kan vara bra för din mentala hälsa. Bild: Shutterstock/IBL

En bra magkänsla är viktigt – även rent bokstavligt. Forskning har visat att det finns en direktkoppling mellan magen och hjärnan. Enligt australiska forskare kan mag- och tarmproblem utlösas av ångest och depression, men det kan också vara tvärtom.

Annons

Att det är viktigt att äta frukt och grönt visste vi sedan tidigare, men nu hävdar forskare från University of Otago på Nya Zeeland att du allra helst ska äta rå frukt. Rå frukt kan få dig att må bättre psykiskt, enligt den nya studien som citeras av Independent.

I studien deltog 422 unga vuxna mellan 18 och 25 år från Nya Zeeland och USA. Något fler kvinnor (66,1 procent) än män deltog i studien.

Deltagarna fick göra en webbenkät där de fick svara på frågor kring hur mycket rå respektive tillagad frukt och grönt de åt och frågor kring sina mentala hälsa. För att kunna utesluta andra samband fick deltagarna även uppge saker som sin socioekonomiska situation, BMI, sömnvanor och alkoholkonsumtion.

Råa morötter och gurka

Resultatet visade att personer som åt råa frukter och grönsaker mådde bättre mentalt. De var mindre deprimerade, hade en mer positiv syn på livet och kände sig gladare. De som åt frukt och grönt som på något sätt processats, genom tillagning, konservering eller annat, kände sig gladare, men drog inte några andra tydliga hälsofördelar.

De tio frukter som verkade ha bäst effekt att äta råa, enligt studien, var: morötter, bananer, äpplen, mörka bladgrönsaker som spenat, grapefrukt, sallad, citrusfrukter, färska bär, gurka och kiwifrukter. Även grönsakerna selleri, kål, tomat, svamp och rödlök ansågs ha klara fördelar för ens välmående.

Rå frukt bland annat banan, morot och broccoli.

Bild: Shutterstock/IBL

Enligt forskarna är det troligt att kroppen lättare kan ta till sig av de mikronäringsämnen som finns i den råa frukten än i tillagad frukt.

”Om våra slutsatser kan bekräftas i kliniska studier, skulle detta kunna leda till nya hälsorekommendationer där man lägga fokus på att äta råa och oprocessade livsmedel för att må bättre”, skriver forskarna.

Tidigare forskning har också visat att personer som äter 500 gram frukt och grönsaker varje dag mår betydligt bättre mentalt än de som får i sig för lite grönt, skriver MåBra.

Text: Helena Sjögren 

Läs också:

Tydliga kopplingar mellan psykisk ohälsa och skräpmat

5 livsmedel som kan dämpa inflammationer

7 tips på hur du får in mer bönor i maten!


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…