Annons

Annons

Expertens 4 tips för att slippa bli utbränd

Hög stress på jobbet. Mobilen som ringer stup i kvarten. Mejl, tv-program, bloggar...Idag blir fler än någonsin utbrända. Men det går att undvika.

 

 

Experten Kerstin Jeding, leg.psykolog på Stressmottagningen i Stockholm,  försöker få sina patienter att tänka vad som passar dem och att växla mellan olika aktiviteter för att inte överbelasta kropp och hjärna.

Här är hennes 4 bästa tips:

1. Använd kroppen och huvudet växelvis. Om du använder huvudet mycket på jobbet, gå en promenad eller gå och träna efter jobbet.

Annons

2. Gör det inte för svårt. Om du gillar att sticka så sticka något enkelt. Ett för svårt mönster kan bli överbelastning, ett enklare är återhämtning.

3. Gör en sak i taget. Inte laga mat, hjälpa barnen med läxor och lösa korsord samtidigt. Då blir det överbelastning. Vila i att fokusera på en sak i taget.

4. Hur mycket matar du dig med stimuli? Kolla inte telefonen så fort du står och väntar i en kö eller har en minut över. Vila hjärnan en stund.

Se mer info på: stressmottagningen.nu

Av Jessika Devert Foto IBL-AOP

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Året runt nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…