Annons

Annons

Få en lugn och glad mage med rätt bakterier

Den senaste hälsotrenden är 
att äta sig till en bra tarmflora. Satsa på snälla bakterier – de påverkar både vikt och immunförsvar.

Vilka bakterier vi har i tarmen påverkar allt från immunförsvar till vikt och kroppens vitaminproduktion. Det finns även en koppling mellan bakteriernas sammansättning och flera av våra livsstilssjukdomar, såsom fetma, 
diabetes typ 2 och inflammatoriska sjukdomar.
För stor mängd ”dåliga” magbakterier leder till ohälsa. Likaså om tarmfloran inte är så varierad som den borde vara. Det kan bero på överdriven hygien, för lite mat från växtriket och för mycket processad snabb- och färdigmat. Även generna spelar roll.

Hälsosamt att vara hungrig

En av dem som forskat mycket kring tarmfloran är den brittiske genetikprofessorn Tim Spector. I sin populärvetenskapliga bok ”Matmyten” (Volante) ger han 
förslag på hur vi kan hjälpa de goda bakterierna på traven. Hans främsta råd är att äta mycket frukt och grönt och så varierat som möjligt. Även mjölksyrade grönsaker och opastöriserade mjölkprodukter, såsom mögelost, är en viktig källa till nyttobakterier. Låt gärna magen vila mellan varven och försök undvika småätande. Det är bara hälsosamt att vara lite småhungrig. Rött vin i små mängder innehåller en lång rad ämnen som magbakterierna mår bra av.

Koppling mellan mage 
och hjärna

Mycket forskning är på gång inom området, bland annat undersöker forskare i Örebro kopplingen mellan tarmfloran och den psykiska hälsan. Man undersöker bland annat ifall ändrad bakterieflora kan minska symtomen av psykisk sjukdom. Det pågår även försök med en ny metod för att lindra symtomen vid IBS-mage.

Så här får du en mage i balans

Tarmens 
fiender:

● Antibiotika.
● Raffinerat socker.
● Tillsatser.

Tarmens 
bästa vänner:

● Mjölksyrabakterier (probiotika).
● Fibrer (prebiotika).
● Antioxidanter (av typen polyfenoler som bland annat finns i bär).
● Syrade grönsaker och yoghurt (fermenterat).

Tarmfloran påverkar:

● Immunförsvaret.
● Vikten.
● Risken för allergier.
● Risken för diabetes typ 2.
● Psykiska hälsan.

Visste du att …

… vi människor har mer än 500 olika sorters probiotikastammar 
i mag-/tarmkanalen? Faktum är att vi har fler bakterier som lever 
på och inom oss än det antal celler som kroppen består av. 
Bland bakteriestammarna kan man skilja på skyddande probiotiska bakterier, neutrala bakterier och potentiellt sjukdomsframkallande bakterier. Cirka hälften av tarmbakterierna bör vara probiotiska bakterier.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Text: Margaretha Eldh
Foto: Shutterstock

Läs också:

Fodmap – nya dieten hjälper snabbt mot IBS-besvär

Läkarens råd till IBS-drabbade: Fjärta mer!

Har du IBS – här är symtomen


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…