Annons

Annons

Fem skäl att hylla superknölen

Potatisen innehåller flera nyttigheter som är bra för hälsan. Här är 5 bevis på potatisens superkrafter.

Plockning av den första färskpotatisen på Öllöv på Bjärehalvön i Skåne 2009.

Plockning av den första färskpotatisen på Öllöv på Bjärehalvön i Skåne 2009. Bild: IBL Bildbyrå

 

Knölen kanske inte ser mycket ut för världen men i och under skalet finns massor av nyttigheter.

Därför ska du äta mer potatis:

1. Potatisen är vitaminrik

Potatis innehåller vitamin C som täcker en stor del av det rekommenderade dagsintaget. Vitamin C stärker blodkärl, hud, tänder och skelett och hjälper kroppen att ta upp järn ur mat. Knölen innehåller också viktiga B-vitaminer. En bakad potatis kan innehålla 35 procent av det dagliga behovet av vitaminet B 6, skriver Allt om Mat.

2. Massor av mineraler

Förutom vitaminerna innehåller potatisen även blodtryckssänkande mineraler som kalium och magnesium. Potatis innehåller mer av de ”nyttiga” mineralerna än till exempel pasta och ris och är alltså ett bra val för den som behöver sänka blodtrycket, skriver Råd och Rön. Man ska dock undvika att koka potatisen i saltat vatten för då försvinner en del av effekten.

3. Potatis är snäll mot magen

Potatis innehåller så kallad resistent stärkelse. En typ av kolhydrat som bidrar till en nyttig bakterieflora i tarmen och stimulerar nyttiga fettsyror, skriver Topphälsa.

Läs också: Därför ska du äta kall potatis

 

Annons
hand på mage

Potatis är både mättande och hälsosam. Bild: IBL

4. Potatis mättar

Potatis ger energi och mättar. I en studie vid universitet i Sydney, Australien jämförde forskare hur olika livsmedel mättar. I studien fanns bland annat kokt potatis, frukt, bageriprodukter, snacks, kolhydratrik mat, proteinrik mat och frukostflingor. Deltagarna i studien intervjuades om hur mätta de kände sig och potatisen rankade högst.

Samtidigt är den till 99.9 procent fettfri, uppger Svensk Potatis. Förädlade former, som pommes frites och chips, är så klart en annan sak.

5. Koka (och ät) med skalet på

Vissa föredrar potatis med skal och andra utan. Oavsett vilket är det en bra idé att åtminstone koka potatisen med skalet på eftersom det garanterar att de vattenlösliga vitaminerna (B och C) stannar kvar inuti knölen. Dessutom finns det fibrer i skalet som är bra för matsmältningen.

Källa: Land, Råd & Rön, Topphälsa

Text: Henrik Högström

Läs också: Allt du behöver veta om färskpotatis


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…