Annons

Annons

Föräldrar till sjuk 3-åring fick rådet att avvakta – barnet avled i sepsis

När föräldrarna till en sjuk 3-åring ringde vårdguiden 1177 fick de rådet att avvakta. På morgonen låg barnet livlöst i sängen och avled senare på sjukhus. "Man har gjort en felaktig bedömning", säger Håkan Miörner, chefläkare för Medicinsk service i Region Skåne som Lex Maria-anmält händelsen.

Vårdcentral i Göteborg

Föräldrarna tog barnet till vårdcentral där 3-åringen fick antibiotika. Det är dock inte den aktuella vårdcentralen på bilden. Bild: IBL

Det var tidigare i våras som föräldrarna tog med den sjuke 3-åringen till vårdcentralen. Enligt undersökningen hade barnet halsfluss och fick antibiotika mot det. Trots behandling blev barnet sämre under kvällen. Föräldrarna ringde då till 1177 vårdguiden för att söka ytterligare råd.

Annons

I samtalet med rådgivningssjuksköterskan fick de rådet att avvakta. Men under natten blev barnet sämre och på morgonen fann föräldrarna 3-åringen livlös i sängen. Barnet fördes i ambulans till sjukhus där det konstaterades att 3-åringen avlidit.

Inte ställt kontrollfrågor

Nu har Region Skåne gjort en Lex Maria-anmälan om händelsen. I utredningen har man bland annat tagit del av inspelningarna från samtalet till 1177.

Och bedömningen är att sjuksköterskan gjort avsteg från den fastlagda samtalsprocessen och det medicinska beslutsstöd som finns.

Bedömningen innebär alltså att sköterskan inte ställt tillräckligt många kontrollfrågor för beslutet.

Rådet att avvakta kan möjligen höra samman med att föräldrarna både besökt och fått behandling på vårdcentralen under samma eftermiddag.

– Det är en sannolik förklaring till att man inte fullt ut följt arbetsmetod och process vilket i sin tur lett fram till rådet att avvakta, säger Håkan Miörner som är chefläkare för Medicinsk service i Region Skåne där 1177 ingår.

Misstänker sepsis

Barnet har enligt analysen troligen avlidit till följd av att halsinfektionen övergått i sepsis, eller blodförgiftning. Och de symptomen har inte kommit fram i samtalet mellan föräldrarna och 1177.

– Det är ett väldigt, väldigt ovanligt förlopp, säger Håkan Miörner.

Hanteringen av det tragiska dödsfallet kommer nu att utredas av inspektionen för vård- och omsorg (IVO). Samtidigt ger det inträffade underlag för en översyn av samtalsprocesser och medicinskt beslutsstöd.

– Allt syftar ju till att minimera risken att det upprepas, säger Håkan Miörner som menar att man kan ha fullt förtroende för 1177 vårdguiden.

– Det är mycket ovanligt att man ger felaktiga råd. De tar emot flera 100 000 samtal per år och det är bara i enstaka fall där man kan bedöma att rådet inte varit helt adekvat. De flesta har inte så tragisk utgång som i det här fallet. Tjänsten är väldigt tillförlitlig, säger Håkan Miörner.

Text: Henrik Högström

Läs också: Birgittas förkylning var sepsis – bara timmar kvar att leva

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…