Annons

Annons

Forskaren: Därför mår vi bra av att byta till vintertid

I slutet av oktober ställer vi tillbaka klockan en timme. Och även om det går mot mörkare tider, finns det flera fördelar med tidsomställningen. "Ljuset på morgontimmarna ger mest ny energi", säger sömnforskaren Arne Lowden till Svenska Dagbladet.

Varje år är det samma visa. Varje vår och höst frågar vi oss om utemöblerna – och därmed också klockan – ska ställas fram eller tillbaka.

Annons

Bild: IBL

Den sista söndagen i oktober ställer vi alltid tillbaka klockan en timme och övergår därmed till vintertid, eller normaltid som det också heter.

Genom åren har kritiska röster höjts mot de två årliga omställningarna. Årligen får Riksdagen in ett par motioner med förslag om att avskaffa vintertid och i stället ha sommartid som normaltid, skriver Aftonbladet.

Morgonljus ger mest energi

Men det finns fördelar med att ställa tillbaka klockan en timme i slutet av hösten.

Enligt Arne Lowden, docent i psykologi och sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet, är dagsljuset före klockan tio som allra viktigast för vårt välmående. Tidsomställningen gör att morgnarna blir ljusare vilket gör oss både piggare och mer alerta.

– Ljuset på morgontimmarna ger mest ny energi. Men det sätter även igång sömnhormonet melatonin som gör att vi blir tröttare tidigare på kvällen. Det är livsviktigt för oss med återhämtning och därför behövs en stark signal till hjärnan att det är dags för vila när mörkret kommer, säger han till Svenska Dagbladet.

Efter omställningen är det inte fullt lika mörkt på morgonen. Bild: IBL

Han anser också att det inte finns några belägg för att tidsomställningen har några negativa hälsoeffekter.

– Det har gjorts stora studier och man kan inte belägga någon ökad risk för sjukdomar eller annan ohälsa. Det finns problem att anpassa sig till tidsskillnaden men de är snabbt övergående, knappast någon klagar över att vi behöver ställa om klockan en timma när vi åker till London, säger Arne Lowden till Svenska Dagbladet.

Läs också:

Så undviker du D-vitaminbrist under vinterhalvåret


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…