Annons

Annons

Fullkornsbröd till kvällsfikat ger flera hälsofördelar

Fullkorn kan förebygga fetma, diabetes typ 2 och hjärtkärl-sjukdomar. Korn- och rågkärnor är extra bra för blodsockret upp till ett halvt dygn efter vi ätit, visar en ny svensk studie.

Många har för vana att ta en macka till kvällsfikat. Fortsätt gärna med det – i alla fall om du väljer ett fullkornsbröd.

Bild: Shutterstock/IBL

Enligt en ny svensk studie, som genomförts vid Lunds universitet, kan en fullkornsmacka förbättra både ämnesomsättningen och humöret till morgonen efter.

Annons

– Min avhandling presenterar ännu fler argument för att vi bör äta mer fullkorn, särskilt från råg och korn. Fullkorn kan förebygga fetma, diabetes typ 2 och hjärtkärl-sjukdomar, säger Jonna Sandberg, teknisk doktor i tillämpad livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola, i ett pressmeddelande.

Studien visar att korn- och rågkärnor är bra för blodsockret upp till ett halvt dygn efter att du ätit dem. Detta eftersom kostfibrerna i fullkornen slussas vidare i mag- och tarmkanalen och blir näring till viktiga tjocktarmsbakterier. De hjälper också till att hålla aptiten och blodsockret på en stabil nivå.

Testpersonerna som ätit grovt rågbröd uppgav att de kände sig betydligt mer pigga och glada jämfört med de som ätit vitt bröd kväll innan.

Tarmfloran har betydelse

Studien pekade även på att vår tarmflora har betydelse för vårt mående.

Varje vuxen person har mellan ett och två kilo bakterier i tjocktarmen av upp till 1000 olika arter – vissa bra, andra mindre bra. Personer med höga nivåer av tarmbakterien Prevotella visade sig ha bättre blodsockerreglering och lägre inflammationsmarkörer än de som hade lite.

Bild: Shutterstock/IBL

Och den som inte vill äta bröd går det bra att byta ut ris och pasta mot hela kärnor av till exempel råg eller korn. Det ger samma hälsofördelar. Det är också bra att variera mellan olika typer av fullkorn. Havrefiber innehåller exempelvis betaglukaner som sänker det ”onda” kolesterolet.

För att förebygga sjukdomar som exempelvis diabetes behöver vi öka konsumtionen  av livsmedel som ger låga blodsockerpåslag.

– Råg är en sådan produkt som resulterar i ett jämnt, lågt men långvarigt glukossvar efter måltid, det vill säga har ett lågt glykemiskt index (GI) och en bra glukoskurva efter intag, säger Jonna Sandberg.

Text: Helena Sjögren

Läs också:

10 tidiga tecken på att du har diabetes

Forskare: Ät frukost – för hjärtats skull

Näringsexperten: Så väljer du rätt bröd!


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…