Annons

Annons

Gunilla Pontén – modeikonen som går sin egen väg

Gunilla Ponténs vilja att sticka ut har fått många att älska hennes mode. På ålderns höst vill den färgstarka klädpionjären överraska igen – med en konstutställning!

Gunilla Pontén

Gunilla Pontén är lika färgstark som alltid.

Modig och fräck, nyskapande och färgstark. Genom alla tider och trender har Gunilla Ponténs utmanande kreativitet fått folk att gapa. Hennes mode har livat upp många kvinnors garderober. Än i dag, 88 år gammal, stoppas designdrottningen när hon är ute på vift, och inte sällan av unga människor.

Annons

– De brukar säga: ”Du är så cool, alltså. Får jag ta en selfie med dig?” De smygfotograferar mig också, har jag märkt. Det är jättekul. Jag älskar dem, de är så söta, säger Gunilla Pontén.

Gilla Året Runt på Facebook

Med andra ord fortfarande i ropet, nu som förr beundrad för sina kreationer. Åtskilliga former och plagg har aldrig gått ur tiden.

– Danny Saucedo, artisten, sa en gång till mig ute på stan: ”Du är bäst, Gunilla!” Sedan gjorde han segertecknet.

Skapade tonårsmodet

1948 upptäcktes Gunilla av Damernas Värld och blev tidningens modell i sina egenskapade kläder. Det blev trafikstockning på Stockholms gator när den mörkhåriga skönheten spatserade fram i någon häpnadsväckande kreation.

– Efter ett tag kunde jag inte klä mig så. Jag fick ha Garborock och sjalett så att ingen kände igen mig. I tidningarna stod det att sångaren Lasse Lönndahl var tonårsidol. När jag träffade honom sa han: ”Det är du och jag, Gunilla, du är lika mycket tonårsidol som jag!”

Med fantasifull skaparkraft var Gunilla en pionjär. Efter examen på Tillskärarakademin och Beckmans reklam- och modeskola befriade hon tjejerna från tantkläderna.

– Min lycka var hel när jag fick se tjejerna gå i kläder som de hade kopierat av mig. Då förstod jag att jag hade slagit igenom. Att jag var den som skapade tonårsmodet i Sverige. Också unga pojkar inspirerades och slapp se ut som gubbar, säger Gunilla och ler nöjt så att den målade munnen breder ut sig.

Strax efter att ha lärt sig gå började hon experimentera med tyger och kombinationer och sydde bland annat dockkläder under uppväxten i Stockholm och Skövde. Med tiden har Gunilla skapat barnkläder, damkläder, herrkläder, teater- och filmkläder, skor, glasögon och – inte att förglömma – hattar.

– När jag kom i tonåren blev jag klar över att jag ville förändra klädvärlden, det var liksom bara det. Jag var inte intresserad av annat. Varifrån den där glöden härrörde vet jag inte. Sådant kommer ju inifrån, och man kan inte förklara det, säger Gunilla.

Gunilla Pontén på 60-talet.

Gunilla var tongivande när tonårsmodet slog igenom på 60-talet.

Mycket från mamma Ellen

Mamma Ellen, hemmafrun, var frispråkig och musikalisk. Pappa Birger, översten, mer behärskad och strikt efter en sakral uppfostran. De fick tre barn förutom Gunilla: Jan, Peder och Tomas.

– Jag fick mycket från mamma. Pappa vara inte alls lika konstnärlig och kreativ, men otroligt snäll och begåvad. Mamma var en oförlöst skådis. På 40-talet hade mamma en gång arvprins Gustaf Adolf, den nuvarande kungens pappa, till bordet i Skövde och efteråt sa han: ”Överstinnan Pontén är fantastisk, jag har aldrig varit med om en roligare middag!”

Gunillas tre år äldre bror Jan dog 1999, ironiskt nog i cancer. Jan var världsberömd cancerforskare. Lika smärtsamt var det när yngre brodern Tomas, den kände skådespelaren, gick bort 69 år gammal i september 2015 efter att ha drabbats av pannlobsdemens.

– Vilken fruktansvärd sjukdom! Tack och lov är den inte vanlig. Den innebär att du inte blir dement på det vanliga sättet, men du tappar talet och rörelseförmågan. Sa jag något roligt så log Tomas, men han kunde inte svara, berättar Gunilla Pontén.

– Jag grät varje gång jag skulle till honom på besök, och varje gång jag åkte hem. Han bara satt där och hängde. Men humor hade han in i det sista. Det såg man, för det glittrade i ögonen.

Under 1950- och 1960-talet var Gunilla Pontén modell vid sidan av klädskapandet. Åkte Europa runt och gick på catwalk. En gång i Paris, där hon fotograferades för Vogue och Elle, blev det full kalabalik när parisarna såg Gunilla i en orange kappa och chockrosa pälsboa, en orange 20-talshatt och chockrosa stövlar.

– Jag trodde inte att jag skulle synas särskilt mycket. Men Londonmodet hade inte kommit till Paris. De gick fortfarande i sina rädda dräkter. Folk slet i mig så att lösfransarna näs tan for!

Ruskade om hovet

Gunilla har aldrig haft rädsla för att spränga gränserna. Vid en presentation på Stockholms slott 1955, då tvånget att endast bära hovklänning vid sådana tillfällen hade avskaffats, bar hon en ”ballongklänning” i räfflat vitt tyg med pärlemorskimmer.

– Sibylla, prinsessorna och andra drog efter andan när jag hovneg för kungligheterna. Efter- åt sa två grevinnor: ”Fröken Pontén, ni har gjort hovet den största tjänsten någonsin. Ni har knäppt upp, så att det inte är så stelt och trist längre!”
Gunilla har fyra barn med fyra olika män. Många passioner, inte bara i jobbet. Ulf Engquist, livskamraten sedan 50 år, träffade hon när han importerade Wranglerjeansen till Sverige från USA och behövde samarbeta med någon som gjorde passande överdelar. Gunillas randiga trikåtröjor blev jättepoppis.

– Vi har haft alla stormar som ingår i ett äktenskap. Men i botten har det alltid varit en stark kärlekskänsla mellan oss. Jag är tio år äldre än Ulf, och det är härligt, säger Gunilla.

– Jag har varit en halvbra mamma. Det var inte så lyckat att jag lämnade barnen till barnflickor eftersom jag reste så mycket. Men de tycker att jag är toppen fortfarande, det vet jag och jag älskar mina barn jättemycket!

Man skulle kunna tro att hon nu njuter sitt otium. Men kreativiteten pockar på. Gunilla designar fortfarande åt det klädföretag som hon och Ulf startade 1969. Under 1980-talets första hälft hade de 14 butiker, bland annat i New York, men i dag finns endast en butik på Lidingö där de bor.

– Modet i dag är inte vad det har varit. Jag har alltid tyckt att det ska vara djärvt och personligt, men nu är det mest sportkläder och liknande likgiltigt, säger Gunilla.

Modell och rebell

I stället lyfter hon mest fram en annan sida av artisteriet – konsten. Hon gillar collageteknik i grafisk- och art déco-inspirerad stil, och tecknar även modellskisser.

– Jag vill ha en konstutställning snart! Jag tycker det är roligt att visa upp det jag gör. Och då kan jag tänka mig att sälja i alla fall lite grann, säger Gunilla när vi för att titta på hennes portfolio har tassat ner till undervåningen från kaffekopparna i köket.

– Jag tycker nämligen att det saknas arkitektonisk och dekorativ konst. Många verkar vilja ha det stämningsfullt med rådjur som står vid en vatten- pöl och blommor i en vas. Men för mig är det inte konst. Precis som med mina kläder vill jag att det ska vara rena linjer också.

Hörapparater. Det är det enda. I övrigt är Gunilla Pontén sällsynt kurant och energisk för sin ålder.

– Det är ju fantastiskt också att jag inte har så mycket rynkor heller, eller hur? Är man 88 brukar man ju ha det. Men det kan jag inte rå för, det är väl något genetiskt. Och jag sminkar mig varje dag för att må bra. Att bli äldre är tråkigt. För då har man inte så mycket kvar. Fast jag har haft det bra. Jag är nöjd att jag skapat kläder som inte fanns förr. Modell och rebell, som jag brukar säga.

Gunilla med en tavla.

Konsten har fått stor betydelse för Gunilla.

Detta är Gunilla Pontén!

Namn: Ellen Gunilla Margareta Pontén.
Mest känd för: Skapade det svenska tonårsmodet på 1940- och 1950-talet. Har i 70 år varit en av Sveriges främsta modeskapare.
Ålder: 88 år.
Bor: I hus på Lidingö strax norr om Stockholm.
Familj: Maken Ulf Engquist, 79, och barnen Niklas, 60, Måns, 57, Beata, 54, och Matilda, 47. Nio barnbarn, fyra barnbarnsbarn.
Fritidsintressen: ”Målar och tecknar. Numera läser jag inte lika mycket som förr. Men jag bakar gärna och gillar att gå på teater.”
Goda egenskaper: ”Jag är snäll, gladlynt och positiv.”
Mindre god egenskap: ”Jag har ett himla temperament när någon teknisk sak inte fungerar, men inte så mycket nu som förut. Och så är jag slarvig, jag hatar att städa!”

Detta visste du inte om Gunilla!

● Hon har fått Feminas Oscarina (1967), tilldelats Damernas Världs designpris Guld-knappen (1983), tagit emot medaljen Litteris et Artibus ur kung Carl XVI Gustafs hand (2003) och erhållit Elles hederspris (2006). 2008 fick Gunilla Pontén Kungliga Tekniska högskolans stora pris som delas ut för epokgörande skapande och konstnärliga insatser. Nästan ingenting har gjort Gunilla så stolt. ”Att jag fick det priset för min gärning är helt fantastiskt. Evert Taube, och en massa andra kulturella storheter, har ju också fått det. Juryn sa att jag fick priset för att jag alltid varit ärlig utan att rucka på min karaktär.”

● 1920-talet har alltid varit Gunillas stora inspirationskälla. ”De glasade husen med alla olika vinklar var så läckra. Det var på 1920-talet det hände saker, det kom skitsnygga kläder och bilar som rent av såg ut som smycken. Allt var nyskapande på 20-talet, formerna som kom då … Aah!”

● 2004 hedrades Gunilla med utställningen Gunilla Pontén – 50 år som modeskapare på Nordiska museet i Stockholm. En retrospektiv stilresa från 40-talet och framåt. ”Utställningen blev en kanonsuccé och förlängdes med nio månader.”

Skiss av snörliv.

Alla ville ha snörliv på 80-talet.

Tre klädesplagg som Gunilla minns med glädje:

1. OP-kläderna (1960-talet)

”Tyget var i starka svart- vita mönster och kallades för OP-tyg, efter engelskans optical art, det vill säga optiska villor. Jag fogade ihop olika mönster på ett plagg, sicksack, rutor, prickar och allt var det var. Det var det bästa jag visste, och det kan fortfarande inte bli tråkigt när olika former möts.”

2. Snörliven (1980-talet)

”När jag öppnade min första butik i Stockholm 1980 var det kö långt ut på Regeringsgatan. Alla ville köpa mina snörliv som var blommiga, randiga, prickiga, sicksack och så vidare. Det klingade till i kassan med 125 kronor hela tiden. Varenda tjej och kvinna köpte snörliv, från tolv år och uppåt. Det var underbart!”

3. KF-kläderna (1990-talet)

”Jag gjorde randiga trikåplagg och accessoarer i tre färgställningar med matchande kappor. Kollektionen lanserades i PUB-varuhuset och sålde slut samma dag. Plaggen såldes även i Pontén-shoppar på Domusvaruhusen.”

Av Hasse Gänger
Foto: Stefan Bohlin, Gunilla Ponten, 
Sjöberg bildbyrå

Läs också:

Britt Ekland, 75, trivs som singel: ”Jag känner mig inte redo för ett förhållande”

Kersti Adams-Ray minns: ”John Lennon filmade när vi gjorde jönsiga grimaser”

Så bygger du den perfekta basgarderoben!

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…