Annons

Annons

Kommer du ihåg när Sverige fick högertrafik 1967?

Det rådde stor förvirring på stadens gator när Sveriges största trafikreform någonsin skulle genomföras. Vi tittar i backspegeln och minns övergången från vänster- till högertrafik den 3 september för 
 50 år sedan!

Aktiviteten på Kungsgatan i Stockholm var kaosartad dagen då Sverige fick högertrafik.

Söndagen den 3 september 1967 var en stor dag i Sveriges trafikhistoria. Det var dagen då vänster skulle bli höger och alla bilister tvingades tänka – och köra – omvänt.

I över 200 år hade vänstertrafik varit den rådande regeln i landet. Redan 1734 skrevs dokumenterade bestämmelser om vänsterprincipen med motiveringen att ryttare besteg sina hästar från vänster sida och kunde då lättare dra sitt svärd med höger hand och försvara sig mot potentiella fiender.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Men utvecklingen på vägarna fortskred och när fordonstrafiken började göra sitt intåg hade flera länder i Europa lämnat den gamla häst och vagn-stadgan och övergått till ett trafiksystem anpassat för bilister.

Sveriges makthavare ville följa Europas exempel och utlyste en rådgivande folkomröstning år 1955. Ska Sverige övergå till högertrafik? löd frågan.

Det blev ett rungande nej från folket. Mer än 80 procent uttryckte sina protester. Trots det drev statsminister Tage Erlander (S) åtta år senare igenom beslutet i riksdagen om att byta körriktning, av säkerhetsskäl och för ett enhetligt globalt trafiksystem. Införandet skulle ske den 3 september 1967 klockan 05.00.

Folk köade i vallokalen den 
16 oktober 1955 
för att framföra 
sina åsikter. 
Hela 82,9 procent röstade nej till högertrafik.

Intensiv kampanj

Nu blev det bråda tider. Inför högertrafikomläggningen – som även kallades Dagen H – skulle vägmärken, trafikljus och körbanemarkeringar ändras och flyttas. Nya hållplatser skulle byggas.

Under det sista hektiska dygnet arbetade 20 000 man med att flytta över 300 000 vägmärken.

I samband med högertrafikens införande målades alla övergångsställen om från gul färg till vit för att synas extra tydligt.

Till denna aktion hölls en gigantisk informationskampanj som kulminerade kring veckoslutet den 2 till 3 september 1967.

I radiokanaler och på tv sändes oavbrutet trafikprogram som upplyste om den nya högerregeln och varnade för ”återfall i vänsterbeteende”.

Tidningar skrev spaltmeter med trafikundervisning, affischer sattes upp, broschyrer delades ut och dörrknackare ambulerade i bostadsområdena.

Natten till den 3 september var all privat biltrafik förbjuden från klockan 01.00. Endast bussar, taxi, utryckningsfordon samt de färdmedel som behövdes för omläggningen tilläts köra.

Den avgörande dagen var tydligt markerad i almanackan.

Blev en succé

Klockan 04.45 på söndagsmorgonen uppmanades alla trafikanter att stanna. Därefter skulle de försiktigt köra över till höger sida och vänta.

När klockan slog 05.00 meddelade riksradion, som skötte nedräkningen, att Sverige nu övergått till högertrafik. Hastigheten som då gällde var 30 kilometer. En timme senare fick övriga allmänheten beträda vägarna.

Till en början uppstod massiva trafikstockningar. Militär och polis skickades ut på gatorna för att råda bot på kaoset.

Under högertrafikdygnet inträffade 115 olyckor och 23 personer skadades. Men trots röran visade sig omläggningen bli en succé. När året summerades hade dödstalen minskat kraftigt.

Under hela 1967 redovisades 236 färre dödsoffer än året innan – allt tack vare ett anpassat och mer körvänligt trafiksystem.

Två bilar har krockat och ägaren till den röda Opel Kadetten ser inte glad ut.

Klassisk symbol

Högertrafik-symbolen, 
den klassiska Dagen H-logotypen, gavs ut av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).
Symbolen visade pedagogiskt hur trafikanterna skulle köra över från vänster sida och i stället placera sig på höger sida om vägmarkeringen.

Under den intensiva kampanjen strax före bytet visades Dagen H-logotypen upp som en ständig påminnelse på diverse föremål, inklusive mjölkkartonger och underkläder.

Uppesittarkväll med Hyland

Under hela kvällen och natten den 2 till 3 sep
tember sändes Hylands HögerHörna, en högervaka med Lennart Hyland som programvärd för att räkna ner timmarna till trafikskiftet.

Specialskriven 
sång

Låten Håll dig till höger, Svensson spelades in av det svenska dansbandet 
The Telstars och släpptes i samband med införandet av högertrafiken.

Sången blev snabbt en landsplåga och hördes flitigt i radion. Samma år hamnade den även på Svensktoppen. Den roliga refrängen lyder:

”Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger, annars slutar det bara med en smäll. Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger, annars lutar det åt en redig skräll.”

Bilar kors och tvärs och över heldragna linjer – en mardrömslik syn för trafikmyndigheten.

Text: Margaretha Malmgren 

Foto: IBL, TT och Sjöberg bild
Källor: Trafikverket, Höger-trafikkommissionen, Spårvagnsmuseet, Wikipedia m fl

Läs också:

Elvis lever – 40 år efter sin död

75-åringar säkraste förarna

Forskare: Snart kanske vi kan bota åksjuka – med mobilen

 

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…