Annons

Annons

Kom igång efter helgerna – 5 bästa tipsen!

Du kan inte motionera bort dåliga matvanor och du kan inte äta dig till en bra kondition. Det krävs ett helhetsgrepp. Här delar hälsokedjan Itrims grundare, Birgitta Thörn, med sig av 5 smarta tips för att komma igång.

Motionera sakert

Du kan inte motionera bort dåliga matvanor och du kan inte äta dig till en bra kondition. Det krävs ett helhetsgrepp. Här delar hälsokedjan Itrims grundare, Birgitta Thörn, med sig av 5 smarta tips för att komma igång med hälsosamma och hållbara mat- och träningsvanor efter helgerna.

1. Gör en plan.

Hur ska dina mat- och träningsvanor se ut under 2015? Bestäm dig, gör en plan, boka i kalendern och sätt realistiska mål. Vad motiverar dig? Sätt upp delmål och belöna dig själv på vägen. Berätta för andra om dina mål så ökar chansen markant att du fullföljer – och kanske kan du även inspirera någon att haka på?

Läs också: Så sätter du ihop ett hemmagym – för under 500 kronor

2. Rensa kylen.

Det är extra svårt att sluta röka om du har tillgång till cigaretter – tänk på samma sätt med maten. Gå igenom skafferiet, kylen, frysen och godisskåpet. Ut med sötsakerna, fikabrödet, kakorna, sylten, läsken, chipsen, det vita brödet, glassen osv. In med frukt, grönsaker, ägg, kycklingfilé, tonfisk, olivolja, bönor/linser, knäckebröd, nötter, osv. Recept på god och hälsosam mat hittar du här.

Läs också: Så blir du mätt på sallad – 4 goda ingredienser

Testa det här: 3 frukter du bör byta ut – för vikten och hälsans skull

3. Ät mellanmål.

Ät regelbundet fyra mål om dagen – frukost, lunch mellanmål och middag. Genom att äta mellanmål minskar du suget på eftermiddagen och kan hålla fikabrödet på avstånd och energin uppe hela dagen. Tänk på att det ska ingå någon proteinkälla även i mellanmålet t ex kesella, yoghurt eller keso. Ligg steget före–  ha gärna några nötter, morötter, en frukt eller varför inte ett kokt ägg i väskan att ta till när hungern börjar styra dina val.

Läs också: 7 hälsosamma mellanmål istället för fikabröd

4. Vardagsmotionera mera!

Regelbunden vardagsmotion är viktigt för en hållbar hälsa. Några tips för att komma igång: använd stegräknare och gå minst 10 000 steg per dag, gå omvägar, inför walk-and-talk möten på jobbet, gå eller cykla till jobbet, ta en morgon- lunch- eller kvällspromenad varje dag. Variera dig så blir det roligare – gå åt andra håll än du brukar, testa stavgång, gå baklänges, växla tempo, låna en hund, lyssna på musik eller en talbok osv.

Läs också: Träningsexpertens bästa tips för en nystart!

5. Ta några vita veckor.

Alkohol innehåller mycket energi och påverkar både förbränning och hungerkänslor. Dessutom gör alkohol dig mer benägen att överäta onyttigheter dagen efter. För dig som vill starta det nya året med sundare och bättre vanor kan det vara en bra idé att köra en månad utan alkohol.

Annons

Källa: Itrim
Foto: Shutterstock

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…