Annons

Annons

Let’s dance-domaren Ann Wilson om utbrändheten…

Det var många saker som tillsammans gjorde att Ann Wilson gick in i väggen. Den vanliga anledningen, för mycket jobb, var grunden, men när skilsmässan var ett faktum så brast det sista försvaret.

Ann Wilson

Jag som har ett så roligt och stimulerande arbete med mina dansskolor och som domare i ”Let’s dance”. Men jag kunde inte sätta gränser just för att det var så roligt och jag fick ingen tid för mig själv, säger Ann Wilson.

Annons

När skilsmässan var ett faktum blev den emotionella stressen droppen som fick bägaren att rinna över. Det blev för mycket och panikångesten som hon haft av och till under hela sin uppväxt blev värre.

– Jag kunde få attacker ihop med överdrivna adrenalinpåslag när jag tävlat eller liknande, så jag trodde att det var en vanlig attack. Jag fick andningsproblem och trodde att det var min gamla astma som kommit tillbaka. Men aldrig trodde jag att jag var utarbetad, berättar Ann Wilson.

In och ut på sjukhus, tester som inte visade något, kortisonbehandlingar som inte hjälpte. Under en dansklass fick hon så ont i ryggen att hon inte kunde röra sig och åkte tillbaka till sjukhuset igen. Ann tänkte att det var ryggskott, men läkaren såg något annat. Till slut gjordes ett stresstest.

– När de gjorde testet på mig fick jag inte ens avsluta det för de såg i vilken dålig kondition jag var. De var rädda att jag skulle braka ihop direkt, berättar Ann.

Höll mycket  för sig själv

Hon blev sjukskriven för utmattningssyndrom och de första tre veckorna sov hon sjutton timmar per dygn. Sedan började hon långsamt komma ifatt sig själv, men det var en svår process för en som alltid haft järnkoll på allting. Att behöva säga att hon inte kom till jobbet, att behöva inse att hon inte var oersättlig, det var svårt.

– Jag höll mycket för mig själv, skulle klara allting själv och det går inte. Det kan ingen. Jag fick till slut acceptera det och inse att jag inte var en dålig människa för att jag behövde vila ibland, säger Ann.

Ann Wilson gick till en terapeut, fick en liten dos lyckopiller för att ta sig upp den första tiden och ordinerades vila. Allt sammantaget gjorde att hon efter tre månader kunde börja jobba på deltid. Efter det ökade hon långsamt på sin arbetsbörda, men med en annan livssyn. I dag är hon mer rädd om och prioriterar sig själv.

– Jag förväntade mig alltid att jag skulle lyckas och la ner själ och hjärta i allt, till och med i städningen hemma. Men det går inte. Förenkla i stället och tryck inte in mer än vad som är nödvändigt, säger hon.

Och i dag ger hon sig tid, tar promenader alldeles för sig själv för att rensa tankarna och få nya idéer, återhämtar sig genom sin älskade dans men gör det i lagom portioner och sätter inte så hög press på sig själv.

– Jag känner mig både klokare och starkare efter det här. Jag sätter högre värde på min hälsa och på kärleken i livet. Det är inget vi ska ta för givet, man måste ta hand om sig, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Expertens 4 tips för att minska risken att bli utbränd

Av Jessica Devert 
Foto Gustav Gräll

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Året runt nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…