Annons

Annons

Ljuslampor gör susen med humöret

Ljusterapi för humöret
Ljus är receptet för den som känner sig håglös och deppig. Äkta dagsljus är förstås bäst.
Men en ljuslampa kan också göra susen med humöret.

Melatonin är kroppens eget John Blund-hormon, som gör att du sover gott om natten. När du vaknar på morgonen och dina ögon möts av ljus, är det meningen att produktionen av sömnhormonet ska slås av.
Men så är det inte alltid under vinterhalvåret, åtminstone inte på våra nordliga breddgrader. Sömnhormonet stannar mer eller mindre kvar hos dig under dagen, vilket leder till att dygnsklockan visar fel.
Eftersom det är så mörkt ute större delen av dygnet, är det risk att man känner sig trött och håglös nästan all vaken tid. Faktum är att nio av tio svenskar känner sig negativt påverkade av våra mörka dagar.
För 10 procent av befolkningen är det betydligt värre än så under hösten och vintern. De drabbas av något som heter SAD (Seasonal affective disorder), även kallat årstidsbunden depression.
Då är 24-timmarsrytmen helt satt ur spel. De kan sova 18 timmar om dygnet och ändå inte känna sig utsövda. Samtidigt drabbas många av ett sötsug, som gör att man frossar i choklad och mat – vilket leder till stor viktuppgång under vinterhalvåret. Tyvärr drar sig denna grupp ofta undan socialt sällskap också, och går mer eller mindre i ide.
För dem som drabbas så här hårt kan ljusterapi hjälpa, det vill säga att man tillbringar flera timmar i ljusrum.
Men även gemene man som inte drabbas så hårt, kan bli hjälpta av mer ljus.
– Det är viktigt med morgonljus. Gå ut och promenera på förmiddagen! Men ha inte på några solglasögon, för då förstörs effekten. Melatoninhalten i kroppen sjunker nämligen när ljuset möter ögat. Man kan också försöka ha sin arbetsplats nära fönstret, säger Baba Pendse, överläkare vid allmänpsykiatriska kliniken på universitetssjukhuset i Malmö. Han är expert på SAD och ansvarar för ljusbehandling i regionen.
Baba Pendse har framgångsrikt hjälp patienter med SAD genom att låta dem vistas i ljusrum. Där får de sitta i starkt ljus, i en helt vit inredning. För friska människor, som bara känner sig trötta och hängiga, kan det räcka med energilampor som finns för privat bruk.
– Jag kan absolut rekommendera att man sitter i ungefär 20 minuter framför en energilampa med 10 000 lux. Man kan ha den på sitt arbetsbord eller i köket. Det viktigaste är att den inte ger ifrån sig någon UV-strålning, så att huden blir skadad, säger Baba Pendse.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

4 prylar som hjälper humöret
1•Innolux Candeo är en ljusterapilampa som du kan hänga över köks- eller arbetsbordet. Ger upp till 10 000 lux. Pris 2800 kr. Finns på www.ljusterapi.se
2•Innolux Turbo är en lättplacerad och snygg designad energilampa. Ger upp till 10 000 lux. Pris 3100 kr. Finns på www.ljusterapi.se
3•Philips har precis lanserat en ny energilampa, ”EnergyUp”. Ger upp till 10 000 lux och avger inget UV-ljus. Philips nya EnergyUp kostar 2200 kronor. Finns på www.philips-shop.se
4•Valkee öronlurar. Apparaten påminner om en liten mobiltelefon och funkar genom att föra ljuset direkt till hjärnan genom hörselgångar. Pris 1800 kr, www.enklareliv.se

Av Kristina Eriksson Foto: Shutterstock

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…