Annons

Annons

Kickstarta hösten med hälsopromenader!

Det är inte hur långt utan hur fort du går som förbättrar din hälsa. Så här maxar du din promenad och minskar risken för hjärtsjukdomar med hela 50 procent!

Lollo kom igång med promenader

Maxa dina promenader

Så här gör du för att få bäst effekt av promenaden, öka förbränningen och komma igång fortare.

Forskning visar nu att det framför allt är snabb promenad som gäller om du vill hålla dig frisk.
Hur långt du går är alltså underordnat intensiteten av din promenad. Om du pinnar på riktigt snabbt, får
upp pulsen och faktiskt blir lite andfådd, kan du själv sänka din risk att drabbas av hjärtsjukdomar och stroke med hela 50 procent.

Så här kan du göra din promenad mer effektiv:

• Använd stavar.
• Gå i backar.
• Gå i sand.
• Gå i intervaller. Variera mellan att gå så snabbt du kan och promenera i vanlig rask takt.
• Blanda med jogging. Testa att springa i 45 sekunder och sedan gå 2 minuter. Fortsätt så länge du orkar.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Text: Shirin Djavidi
Foto: Helsingborgsbild

LÄS MER: Kom igång med expertens 10 bästa tips

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…