Annons

Annons

Maria 55: Min huvudvärk kom från tänderna

Brukar du vakna med huvudvärk och ömma käkar? Det kan bero på TMD, smärta i käkleder och käkmuskler. Maria Öström hade så ont att hon knappt kunde gapa eller skratta. 
Nu är hon äntligen 
fri från 
smärtan.

Tack vare akupunktur och stretchövningar är Maria Öström nu smärtfri. Foto: Helena Ekvall

Maria Öström bor på Södermalm 
i Stockholm. Hon har en bakgrund inom biblioteksvärlden men jobbar numera som informationsspecialist på en affärsjuridisk byrå. Det är ett omväxlande och stimulerande jobb, med en hel del stress. År 2007 fick Maria en stark smärta under ögat, vid bihålorna. Hon gick till en öron-näsa-halsläkare, fick antibiotika och blev bättre. Men smärtorna kom och gick, de strålade upp mot örat och tinningen. Läkarna gjorde ett par kirurgiska ingrepp i hennes näsa för att få bättre passage. Men 2015 återkom smärtan med ännu värre intensitet. Nu strålade den upp i huvudet. Maria fick ännu en penicillinkur, men värken försvann aldrig helt och hon blev aldrig helt smärtfri.

Kunde inte skratta

Hösten 2017 var det dags igen. Nu fick Maria en obeskrivlig smärta i käken.
– Den kom i anfall, jag kunde inte äta, inte gapa, inte le och skratta 
utan att smärtan exploderade och nästan fick mig att tappa andan.
Maria gick till en kiropraktor som gav henne tre behandlingar.
– Det hjälpte bara tillfälligt, smärtan fanns kvar.

Två behandlingar
 hjälpte

Att ständigt gå omkring med smärta 
tar på krafterna och humöret. Vanliga värktabetter hade ingen effekt alls, och Maria ville helst slippa starkare mediciner. Till slut fick hon via sin företagsförsäkring kontakt med Marie Falkman, 
fysioterapeut som specialiserat sig på smärta som har samband med käkledsproblem.
– Hon undersökte och ställde frågor, och kom fram till att jag biter ihop mina tänder både dag och natt. Jag gör också något med min tunga, pressar den mot tänderna hela tiden, berättar Maria.
Fysioterapeuten Marie använde en 
speciell sorts akupunktur och hittade direkt den punkt som orsakat Marias lidade.
– Efter akupunkturen kändes det ömt, som träningsvärk, men det kändes också som om någonting liksom lossnat. Jag har också fått stretchövningar som jag ska göra hemma flera gånger om dagen.
Efter bara två behandlingar kan Marie gapa igen. Och smärtan är helt klart på väg att försvinna. Maria tycker också att det är väldigt skönt att äntligen veta vad som orsakade den.
– Jag är oerhört glad och tacksam för detta och skulle önska att fler kunde få denna hjälp. Jag rekommenderar ett besök hos en kunnig sjukgymnast för den som inte får någon förklaring och hjälp med den här typen av smärta.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Smärtan strålar ofta upp mot öronen och tinningen.

Vad är TMD?

TMD är ett samlingsnamn för smärta i käkleder och käkmuskler. Ungefär tio procent av den vuxna befolkningen är drabbade, och minst fem procent har så stora problem att de behöver hjälp. Dubbelt så många kvinnor som män som drabbas. TMD utreds i första hand av tandläkare, som kollar käkens funktion. Tänderna i över- och underkäken bör endast vara ihop när man äter, tuggar och sväljer. Resten av dygnet bör käkarna vara avslappnade med tandraderna helt isär och tungan vilande avslappnat 
i nedre delen av munhålan. 
Det kan räcka med att bita ihop tänderna under någon timme per dygn för att du ska få ont i käken.

Vanliga symtom på TMD

Ljud (knäpp eller knak), 
att käkleden hakar upp eller låser sig.
Huvudvärk (liknar ofta migrän), öronvärk samt smärta och 
tryck bakom ögonen.
Ljuskänslighet.
Smärta vid beröring i hårbotten.
Försämrad hörsel, lockkänsla 
i öronen och tinnitus.
Svårigheter att svälja.

Bettskena är en vanlig och effektiv
terapi för patienter med smärta och försämrad funktion i käkarna. Bettskenan används vanligen på 
natten, men kan också användas 
dagtid för att man lättare ska
komma ihåg att slappna av i käkarna.

5 enkla övningar för spända käkar

1. Sitt rakt. Ta ett djupt andetag och dra samtidigt upp axlarna. Håll andan någon sekund. Andas ut och släpp ner axlarna.
2. Gör tio gaprörelser utan tandkontakt, ”jogga” med underkäken. Försök inte gapa förbi ”knaket” förrän det går utan smärta.
3. För underkäken i sidled, höger-vänster, tio gånger.
4. För underkäken framåt och bakåt tio gånger.
5. Stretchövning för tungan: Lägg tungspetsen på insidan av undertänderna och välv ut tungan.

Text: Susanna Hauffman 


Foto: Helena Ekvall, 
Shutterstock/IBL

Läs också:

Ont i käken och huvudvärk? Det kan bero på tänderna!

Minska stressen och slipp nackvärken


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…