Annons

Annons

Maria Borelius, 58: Antiinflammatorisk kost blev min väg till hälsa

”Klimakteriet” var förklaringen Maria Borelius fick när hon som 52-åring sökte hjälp för sin trötthet och nedstämdhet. Nöjde hon sig med det? Nej! I stället gav hon sig ut på en resa som skulle ge henne massor av kunskap – och en helt ny livsstil!

Redan efter två–tre månader med antiinflammatorisk kost hade Maria fått tillbaka mycket av sin gamla energi.

I början av 2018 släppte journalisten och författaren Maria Borelius succéboken ”Hälsorevolutionen” (HarperCollins), resultatet av fyra års detektivarbete och pusselläggande. Arbetet med boken tog sin början långt innan ordet ”tarmflora” genererade 400 000 träffar på Google. När Maria slängde iväg ett mejl, på vinst och förlust, till den kanadensiska personliga tränaren Rita Catolino, hade hon ingen aning om vad som väntade – att det detaljerade tränings- och kostprogram hon fick skickat till sig skulle bli startskottet för en snirklig resa in i den antiinflammatoriska livsstilens värld, och att hon själv fyra år senare skulle bli en hälsoinspiratör för tusentals kvinnor. I dag rasslar tack-mejlen in, och i sociala medier fylls flödena av bilder på folk som mixar smoothies med gurkmeja, experimenterar med mjölksyrade grönsaker – och mår så mycket bättre!

Inget mer rostat bröd

Det enda Maria ville då, 2013, var att hitta tillbaka till det piggare och gladare jag hon visste att hon hade inom sig. Att hon vid 52 års ålder skulle stå vid ”början till slutet” vägrade hon acceptera.
– Jag kände mig inte gammal och var inte rädd för att åldras. Däremot hade jag problem med att kroppen hindrade mig från att göra det jag ville göra, berättar Maria.
När hon mejlade PT:n Rita, som hon läst om på nätet, var förhoppningen att få ett träningsprogram som skulle göra henne starkare. Och det fick hon – tillsammans med detaljerade listor över vilken mat hon skulle äta.
– Jag tyckte då att jag redan åt ganska bra – mycket hemlagad mat och grönsaker. Men här låg fokus väldigt mycket på de olika näringsämnena. Och så saknades sådant som jag verkligen gillade, som rostat bröd med smör och ost, pasta och äppelpaj med vaniljsås. Men jag bestämde mig för att ge det en chans, trots att familj och vänner opponerade sig mot det de trodde var en bantningskur.
Och resultatet lät inte vänta på sig. Redan efter två–tre månader hade Maria fått tillbaka mycket av sin gamla energi, samtidigt som hon kände sig lugnare och mer harmonisk.
– Jag upplevde också en helt annan mental skärpa. Jag tänkte snabbare och hade lättare för att koncentrera mig. Och smärtan i ryggen hade försvunnit!

Reste över hela världen

Även omgivningen uppmärksammade Marias förändring.
– Plötsligt en dag var det en kvinna på jobbet som sa: ”Wow Maria, det strålar verkligen om dig!” Och det var förstås fantastiskt att höra som 50-årig fyrabarnsmor i klimakteriet!
Ytterligare någon månad senare befann sig Maria i Lund för att lyssna på ett föredrag av ett gäng forskare som nått fantastiska hälsoresultat med en liten skånsk försöksgrupp. Genom att äta så kallad antiinflammatorisk kost hade försökspersonerna inte bara fått sänkt blodtryck och bättre kolesterolvärden, de hade också fått en helt annan mental förmåga. De hade helt enkelt blivit smartare!
– Och när de visade vilken sorts mat de hade ätit höll jag på att ramla av stolen. Det var exakt samma mat som på Ritas lista!
Marias nyfikenhet var i och med detta väckt. Och som den vetenskapsjournalist hon är började hon söka bland den lilla – och framför allt spridda – information som då fanns kring antiinflammatorisk kost. Efterforskningarna tog henne över hela världen, och i sin bok beskriver hon hur hon rotade runt bland ”omega-3-fetter, probiotika, gluten, laktos, meditation, benbuljong, ayurvedisk näsdiagnos, HIIT-träning, yoga, solnedgångar, inflammationsmarkörer och andlighetsappar” i Sverige, England, Kalifornien, Indien, Etiopien, Danmark och de så kallade ”blå zonerna” där folk lever längst i världen.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

Maria äter mycket grönsaker och bär.

Bit för bit lades det pussel som skulle leda fram till det vi i dag kan läsa om i näst intill varenda hälsotidning: att kronisk inflammation som uppkommer då vårt immunförsvar blir utmattat verkar ligga bakom väldigt många av våra vanligaste folksjukdomar, och att vi genom att förändra kosten och vårt sätt att leva kan hålla oss både piggare och friskare längre. För samtidigt som Maria gjorde sin egen hälso- och livsresa tog plötsligt intresset för tarmhälsa fart i forskningskretsar, och i dag går det knappt en vecka utan att det kommer nya rön och studier. Det är en utveckling som Maria naturligtvis är väldigt glad över.
– Det var ju så jag kände. All den här kunskapen måste jag dela med mig av för att fler ska kunna må så bra som jag gör, berättar hon.
Delar med sig gör hon alltså i boken Hälsorevolutionen.
– Boken bygger på alla mina erfarenheter, såväl lyckade som misslyckade. Den bygger på vetenskap, men innehåller inga pekpinnar. I stället ger jag tips på hur man själv kan utforska den antiinflammatoriska livsstilen och ta till sig de råd som känns bra för en själv. Alla måste hitta sin egen väg.
Att skapa en fungerande helhet när det handlar om hälsa är verkligen något som Maria brinner för.
– Vi behöver alla bitar, från maten som boostar tarmarna och vårt immunförsvar till aktiv träning – som också motverkar inflammation – och stilla stunder av vila och förundran. Allt hänger ihop om vi vill minska kronisk låggradig inflammation och reducera risken för sjukdomar.

Sökandet efter en sund livsstil sammanfattas i boken ”Hälsorevolutionen”.

Marias 8 bästa tips!

1. Skippa socker och vitt mjöl.
Rensa ut alla sötsaker och snabba kolhydrater som vetemjöl, pasta och ris ur skafferiet.

2. Välj naturliga råvaror.
Ät så hel och ren mat som möjligt. Undvik halvfabrikat eller processade livsmedel.

3. Ät färgglatt.
Satsa på mer grönsaker. Fyra sorter i fyra färger per måltid är ett bra riktmärke; då får du i dig rikligt med nyttiga polyfenoler. Och ät mycket bär!

4. Ladda med protein.
Ät ungefär en handflata per måltid av fisk, kyckling, linser, ägg eller kött av bra kvalitet.

5. Krydda mycket.
Gurkmeja, ingefära, kanel, krydd- nejlika, vitlök, timjan, oregano och chili är superkryddor som alla bekämpar inflammation.

6. Satsa på bra fetter.
Nötter, frön, avokado, kallpressad oliv- och kokosolja och fet fisk innehåller bra fetter. Undvik margarin, solrosolja och härdade vegetabiliska fetter.

7. Ta tillskott av omega-3 och probiotika.
Omega-3 stärker alltifrån humör till hud, och probiotika utökar tarmfloran och minskar inflammation.

8. Välj ”tunga” kolhydrater.
Satsa på kolhydrater som har lågt GI-värde och inte är inflammatoriska, som havregryn, råris, sötpotatis, quinoa och bovete. Ät dem sist i måltiden så höjs insulinnivån gradvis.

Text:  Linda Unnhem

Foto: Jenny Lewis

Läs också:

Ayurvedisk kost botade mina magbesvär!

Bästa sättet att detoxa din kropp


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…