Annons

Annons

Miranda,11, designade årets majblomma – får sälja den första till drottningen

Årets variant av majblomman påminner om en nyckelpiga – tack vare Miranda Nilsson, 11 år. Miranda ska nu sälja och göra reklam för den välgörande blomman – ett uppdrag som gör henne både stolt och nervös.

På väg till flygplatsen, mot ett hemligt äventyr, fick fjärdeklassaren Miranda Nilsson från Luleå äntligen veta vart hon och mamma Diana Sällström Nilsson, 40 år, var på väg. Miranda skulle nu få resa till Stockholm för att – på sin egen elvaårsdag – avtäcka årets maj-
blomma. Det är hennes eget 
färgglada förslag som pryder blomman i år! Röd med svarta prickar, inspirerad av nyckelpigans utseende.

Annons

Mamma Diana 
är stolt över sin 
kreativa dotter. Bild: Birgitta Lindvall Wiik

Miranda gick bara i tvåan när hon skapade årets majblomma, som är den första mönstrade majblomman någonsin.

– Jag hade nästan hunnit glömma bort att jag skickat in ett bidrag men blev jätteglad när mamma berättade vad det var för hemlis hon hade. Jag var ju jättenyfiken. Senare fick jag höra att generalsekreteraren hade haft min teckning på sitt skrivbord i två år eftersom hon tyckte så mycket om den, men det var visst en svår design att genomföra, och därför dröjde det så länge, säger Miranda.

Säljs till drottning Silvia

Mamma Diana blev minst lika överraskad när generalsekreteraren för Majblommans riksförbund till en början ringde och berättade nyheten för henne. Diana fick lova att hålla tyst om att Mirandas färgsättning valts ut, även inför Miranda själv, tills de var på väg mot Stockholm.

Miranda berättar att det var jättenervöst att gå upp på scenen för att avtäcka majblomman inför tv-kameror och en stor publik på Katarina Södra skola i Stockholm.

– Men det märktes inte alls att hon var nervös, säger Diana som sms:ade Mirandas fröken så att klassen hemma i Luleå kunde följa direktsändningen. Tv-sändningen följdes också av Mirandas pappa Per, 45 år, som satt i ett jobbmöte i Norrbotten, ett möte som avbröts för den speciella händelsen.

Här köper drottningen 2015 års första majblomma av Albin Junihammar och Malin Ohlson. BIld: IBL Bildbyrå

Den allra första majblomman ska, inför säljstarten i april, av tradition säljas till drottning Silvia. Det är något som Miranda ser fram emot med skräckblandad förtjusning.

– Jag har sett filminslag från tidigare år när barn sålt majblomman till drottningen, och det var kameror överallt, säger Miranda.

Därför blev det nyckelpigsmönstret

Omtanken om dem som har det svårt är något som tidigt funnits hos Miranda. När hon var i lågstadieåldern sålde hon saft och bullar på gatan för att kunna skänka pengar till olika hjälp-
organisationer. Miranda har också ett eget fadderbarn i Kenya.

– Hon heter Grace och är ungefär lika gammal som jag. Jag önskade mig ett fadderbarn när jag fyllde åtta, säger Miranda.

Intresset för skapande verksamhet är något annat som Miranda alltid haft med sig. Hon dansar, sjunger och tecknar. Därför var hon inte sen att nappa när hennes fritidsfröken i tvåan erbjöd skolbarnen att färglägga förslag till majblomman.

Majblomman 2017

Nu under våren kommer Miranda att göra reklam för majblomman och hon kommer självklart också att sälja den.

Att det blev just den nyckelpigsfärgade designen som valdes ut i år förklarar Lena Holm, generalsekreterare, såhär:

– Under flera år har vi fått in många spektakulära förslag från barn över hela landet, och inför 110-årsjubileet kunde vi äntligen ge majblomman ett mönster. Ett konstnärligt designråd fick välja sin favoritblomma och det blev Mirandas fina.

Text och bild: Birgitta Lindvall Wiik för Allers

Läs också

Så ser majblomman 2017 ut!


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…