Annons

Annons

5 sätt att minska skärmtiden i sommar

Sommar, sol och lata dagar på stranden. Under semestern finns det all anledning att ta en paus från luren. Här är fem sätt att minska skärmtiden.

Många av oss tillbringar allt mer tid med näsan framför skärmen.

Tänker du surfa bort din semester? Bild: IBL

Forskare har tidigare pekat på ett samband mellan sömnsvårigheter och mycket skärmtid. En norsk studie visade att ju mer tid framför en skärm som unga tillbringade, desto längre blev deras insomningstid.

Annons

Under semestern kan det därför vara ett bra tillfälle att se över sina skärmvanor.

5 sätt att minska skärmtiden:

1. Sluta slentriantitta på mobilen

Många av oss tittar till mobilen även när det inte är nödvändigt. Det har blivit en vana att öppna appar som Facebook, Instagram eller kanske någon nyhetsapp. Tänk över när du använder telefonen och varför. Känns det viktigt eller blir det bara ett sätt att döda tid? Passa också på att ta bort appar du inte använder. Då får du dessutom plats med fler semesterbilder.

2. Börja vara i nuet

Livet på internet upphör inte att existera bara för att du släcker skärmen. Du behöver dessutom inte hålla dig ständigt uppdaterad kring vad som händer i världen eller i dina vänner liv varje vaken sekund. Prova i stället på att vara i nuet. Solnedgångar på riktigt slår alla instagramfilter i världen.

Gilla Året Runt på Facebook

3. Sätt gränser för dig själv

Vi är ofta bra på att sätta gränser för skärmanvändning när det gäller barn och barnbarn. Samma sak borde förstås gälla oss själva också. När, var och hur mycket ska du använda mobilen per dag? Om du vill slippa pushnotiser utan att stänga av dem kan du sätta telefonen i ”stör ej”-läge.

4. Våga ha tråkigt

Vid minsta lilla dötid plockar många av oss fram mobiltelefonen och börjar skrolla. Men stanna upp och motstå frestelsen. Forskning har dessutom visat att det kan vara nyttigt att ha lite tråkigt. Det utmanar nämligen din kreativitet.

5. Skapa mobilfria zoner

Tänk på dina medmänniskor. I dag är det inte ovanligt att ett helt middagsbord är okontaktbara på grund av att alla stirrar ner i sin telefon. Ett sätt att minska skärmtiden kan vara att skapa mobilfria zoner. Middagsbordet kan vara en zon, sängen en annan.

Skapa en mobilfri zon. Bild: IBL

3 handfasta råd på vägen:

1. Ha mellan 15 och 30 minuters mobilfri tid varje timme. Därefter kan du öka tiden successivt.

2. Låt bli telefonen innan läggdags. Det blå ljuset lurar hjärnan att det är dag och kan göra att det tar längre tid att somna. Försök därför vara skärmfri de sista timmarna innan läggdags.

3. Skaffa dig ett riktigt armbandsur. Då slipper du använda mobiltelefonen som klockan och frestas att använda den till något annat.

Text: Helena Sjögren
Källa: Lugn- och ro skolan: Bli en medveten mobilanvändare

Läs också:

Mobilsurfa utomlands utan extra kostnad – detta gäller för din operatör!

Så minskar du strålningen från mobilen

Jag vill kräva mobilvett av barn och vänner

 


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…