Annons

Annons

Ny forskning: Hushållsarbete förlänger livet!

Vardagssysslor i hemmet är också motion, det slår en ny studie från Karolinska institutet i Stockholm fast. Något att tänka på nästa gång du dammsuger!

 

Hushållsarbete kan ge stora hälsovinster, det visar ny forskning från Karolinska institutet i Stockholm.
–  Om man ersätter en halvtimmes stillasittande om dagen med hushållssysslor, så minskar risken att dö i hjärt-kärlsjukdom med 25 procent, säger Ing-Mari Dohrn sjukgymnast och medicine doktor.
Sedan tidigare vet forskarna att vardagsmotion är värdefull, som att ta trapporna 
i stället för hissen. Men hur kan man då mäta att dessa vardagsrörelser har effekt? Jo, försökspersonerna i den nya studien fick bära rörelsemätare under en vecka, och det syntes en tydlig skillnad mellan de som ägnade sig åt lågintensiva aktiviteter såsom hushållsarbete och de som bara satt stilla. Rörelsemätaren bars kring midjan, så endast armarbete registrerades inte.
– Tidigare har vi inte kunnat bevisa att vardagssysslor ger hälsovinster, eftersom det är svårt att själv uppskatta hur mycket man sitter stilla respektive rör på sig i vardagen. Det är svårt att exakt komma ihåg eller så uppskattar man lite fel för att man vill vara duktig, säger Ing-Mari Dohrn.
I tidigare studier har forskarna sett att bland äldre så är kvinnor mindre aktiva än män. Ing-Mari Dohrn och hennes kollegor tänker nu att detta kan vara missvisande. Kanske kan det bara vara så att kvinnor 
i högre utsträckning ägnar sig åt lågintensiva sysslor i vardagen, som tidigare inte räknats som motion?

Storstäda hemmet

Men även om vanlig vardagsaktivitet är viktig för hälsan, så får vi inte glömma att vi behöver få upp pulsen ibland.
– Även om vi nu kan konstatera att hushållssysslor också är viktiga, så gäller fortfarande att man för hälsans skull ibland behöver göra något som får upp pulsen. Rekommendationen är att försöka få ihop 150 minuter i veckan till en sådan aktivitet, råder Ing-Mari Dohrn.
Exempelvis kan man ta fem raska halvtimmes-promenader i veckan. Tränar man hårdare än så och blir svettig och andfådd, exempelvis i joggingspåret, så behöver 
det inte vara så mycket som 150 minuter 
i veckan.
Alla vi som har svårt att komma igång med någon organiserad form av motion, kan nu börja tänka lite mer på hur vi naturligt rör oss i vardagen, och kanske ta en rask promenad på lunchen för att hjärtat ska få jobba lite extra. Eller storstäda hemmet under helgen.
– All rörelse räknas. Det är viktigt att veta att så fort vi rör på oss, om så bara lite grann, så drar vi igång ämnesomsättning och puls, säger Ing-Mari Dohrn.

Annons

 

8 bra sätt att 
hushålls-motionera

● Dammsuga.
● Svabba golv.
● Handla mat och bära hem kassarna.
● Baka och knåda deg.
● Rymma upp och plocka upp prylar från golvet.
● Putsa fönster.
● Hänga tvätt.
● Byta lakan.

 

Av Mia Coull
Foto: IBL/Shutterstock

 

Läs också:

Lite vardagsmotion kan ge stora vinster

Forskning: Så lite träning behövs för att förlänga livet


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…