Annons

Annons

Ny forskning: Mobilanvändning efter klockan 22 ökar psykisk ohälsa

Enligt en ny studie från The University of Glasgow borde vi sluta använda våra mobiltelefoner helt efter klockan 22 – i alla fall om vi vill minska risken att drabbas av psykiska problem som depression och bipolär sjukdom.

Foto: IBL

Att använda mobilen precis innan du går och lägger dig är inte precis det bästa du kan göra för att få en god natts sömn – det är de flesta av oss medvetna idag. Nu visar dessutom en ny studie från The University of Glasgow att sannolikheten att få psykiska problem ökar om du kollar igenom dina sociala medier på natten.

Stör rytm

Studien, som gjordes på 91 000 människor i åldersgruppen 37–73 år, visade att personer som använder sina mobiler nattetid oftare får problem med depression, emotionell instabilitet och bipolär sjukdom. Anledningen tros vara att vår inre klocka eller cirkadisk rytm som det också kallas och som reglerar hormonutsöndringen i kroppen och hjälper till att förbereda oss inför dygnets olika faser – störs av mobilanvändandet.

Annons

Eftersom forskarna ville undersöka när testpersonernas cirkadiska rytm stördes fick testpersonerna ha på sig armband som mätte aktivitetsnivåer under dagen och natten. Personerna fick även svara på frågor om deras psykiska hälsa och välmående. Resultatet visade att en av 25 hade ett ovanligt aktivitetsmönster – de var i stort sett lika aktiva på dagen som de var på natten. I just den gruppen var det 11 procent mer troligt att ha bipolär sjukdom och 6 procent mer troligt att kämpa mot depression. Testpersonerna ansåg sig också vara mindre lyckliga och ensamma än övriga testpersoner.

Mobilförbud

Daniel Smith, en av de ansvariga bakom studien, berättar att dessa personer också hade vanor som tydde på ”dålig sömnhygien”. Bland annat använde de sina mobiler eller kokade te nattetid, istället för att sova. För att lösa problemet föreslår han därför att införa ett mobilförbud efter klockan 22 och att även tänka på att vara så aktiv som möjligt på dagen för att få en så bra sömn som möjligt på natten.

– Jag tycker att det är viktigt att se på det här som ett folkhälsoproblem då så många av oss lever med störda cirkadiska rytmer. Det är inte sannolikt att vårt samhälle, som det ser ut just nu, är bra för din hälsa. Det är så många människor som lever i stadsmiljöer som är översvämmade med ljus dygnet runt, avslutar Daniel Smith.

Källa: Independent 

Text: Malin Ny
Artikeln publicerades först på Femina.

Läs också:

Därför kan mobilen göra dig deprimerad

6 saker du bör göra innan du lägger dig – för en bättre sömn

Sömnforskaren: Så räknar du ut din sömncykel

 


Kommentera

 

 



Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…