Annons

Annons

Nya matvanor med LCHF och paleo

Har du problem med värk och trötthet, kan det vara bra att försöka dra ner på kolhydraterna och gå över till en kost med låg halt av kolhydrater, som LCHF, GI eller paleo/stenålderskost.

Blomkål

Foto Sjöberg bild

Frukost

Uteslut gluten 
Många tycker det är svårt att veta vad man kan äta i stället för den vanliga mackan, gröten, flingorna till filen, riset, pastan och potatisen.
– För mig var det lättast att sluta tvärt med mackorna, bullarna och pastan, det som förr var något jag ville ha varje dag.

Annons

Byt till fet yoghurt
Frukostfilen kan du ersätta med en fetare och mer mättande turkisk/grekisk yoghurt och byt ut de sockerrika flingorna mot frön och nötter. Bryn frön och nötter lätt i lite smör eller kokosolja och smaksätt med kanel, kardemumma eller vaniljpulver.

Lunch och middag:

Satsa på blomkål
– Det är bara att byta ut den traditionella potatisen mot kokt blomkål eller broccoli med en klick smör som får smälta ner. De grönsakerna höjer inte blodsockret alls, på det sätt som potatisen gör, säger Birgitta. I stället för ris kan man riva rå blomkål och antingen steka den med lite finhackad lök, paprika och kryddor eller bara koka någon minut i saltat vatten och låta rinna av väl innan den blandas med smör, salt och gärna lite hackade örter.

Vitkål till pastan
Till pastasåsen passar det fint med smörstekt, finstrimlad vitkål, grönkål eller stavar av squash eller morot. Tunna skivor aubergine blir goda att steka några minuter på var sida och ha antingen som tillbehör eller att varva köttfärssåsen med i en lasagne eller moussaka.

LÄS OCKSÅ:
Birgitta började äta LCHF och blev fri från fibromyalgi
3 tecken på fibromyalgi


1 kommentar


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…